„Automatizarea” reprezintă cheia pentru eficientizarea proceselor vamale

0
120
Noul Cod Vamal Business Mark
Nivel de apreciere

Deloitte şi BusinessMark Event Management au organizat pe 31 martie 2016, la Hotel Intercontinental Bucureşti conferinţa cu tema “Noul Cod Vamal al Uniunii Europene.

Pe 29 Decembrie 2015 au fost publicate în Jurnalul Oficial normele delegate şi normele de implementare ale Noului Cod Vamal al Uniunii Europene. Pe baza acestora, autorităţile vamale din toate Statele Membre şi operatorii economici se vor pregăti pentru derularea operaţiunilor în noile condiţii din 1 mai 2016.

În prima sesiune de discuții, speakerii invitați au fost: Claudiu Ardeleanu, Director General, Direcția Generală a Vămilor din România, Octavian Botea, Director Adjunct, Proceduri Vamale, Direcția Generală a Vămilor din România și Georgiana Sima, Șef de Vamă Dacia. Sesiunea a fost moderată de Mihai Petre, Senior Manager servicii fiscale, Deloitte România.

Dintre masurile cu impact imediat, dezbaterile din prima sesiune s-au axat pe modificările ce vor fi aduse sistemului de garantare pentru anumite operaţiuni vamale după 1 mai 2016 şi pe atenţia sporită ce trebuie acordată bunurilor aflate sub o procedură vamală/regim vamal înainte şi după 1 mai 2016.  Până la acest moment, pe site-ul Direcţiei Generale a Vămilor (www.customs.ro) au fost postate pentru dezbatere 17 proiecte de Ordin pentru implementarea diverselor aspecte ale Codului Vamal Unional.  Toţi operatorii economici implicaţi în operaţiuni cu bunuri din afara Comunităţii sunt invitaţi să le parcurgă cu mare atenţie şi să transmită cât mai repede propuneri şi sugestii astfel încat până la finalul lunii aprilie ele să fie publicate în Monitorul Oficial.

Ca şi modificări cu orizont de timp mai lung, atât automatizarea procesului de vămuire cât şi întărirea controlului pe orizontală în baza analizei de risc au fost aspectele cheie dezbătute intens.

Prezentările celei de-a doua sesiuni au fost susținute de Alexander Baert, avocat specialist în Drept Vamal, Belgia.

”Tranzacțiile dintre părțile care fac parte din aceeași coporație devin din ce în ce mai importante.  Mai mult de 60% dintre tranzacții sunt făcute de companii care au legătură între ele. Majoritatea tranzacțiilor importante se desfășoară între părți afiliate.  Asta este problematic pentru că prețurile de transfer nu sunt aceleași. Importatorii se bazează în mod frecvent pe prețurile lor de transfer ca bază pentru valoarea in vama.  Ajustările retroactive ale prețurilor de transfer pot avea impact asupra valorilor vamale anterioare, asupra taxelor și asupra TVA.  Avem metodologii diferite, asa că daca sunteți companie trebuie să știți că există diferențe între cele două concepte”, a declarat Alexander Baert.

Specialistul a atras atenția asupra elementelor la care companiile trebuie să fie atente.

”Atunci când oferiți documentația necesară pentru prețurile de transfer trebuie să știți că aceasta este importantă pentru autoritățile vamale, dar acestea sunt atente și la alte aspecte. De exemplu, taxarea directă este foarte importantă pentru autoritățile vamale, iar regulile diferă de la țară la țară, de aceea trebuie să fiți foarte atenți.  Evaluarea este de principiu aceeași în țări ca Franța, Belgia și România, dar asta nu înseamnă că nu există și interpretări diferite ale autorităților vamale”, a afirmat Alexander Baert.

Mihai Petre, Senior Manager servicii fiscale, Deloitte România, a punctat cele mai importante concluzii ale antevorbitorului său.

”Observăm dorința legiuitorului de a ne ajuta să stabilim cu certitudine modul de calcul a valorii în vamă.  Vă recomand să aveți foarte mare atenție la securizarea tranzacțiilor vamale.  Majoritatea disputelor cu autoritățile vamale sunt centrate pe stabilirea valorii în vamă.  Sfatul meu este să faceți cereri pentru emiterea de Informatii Obligatorii de Valoare in Vama.  Asta îi va ajuta şi autoritatile să-și dea seama inclusiv de personalul necesar spre a fi alocat pentru soluționarea acestora”, a explicat Mihai Petre.

Speakerii ultimei părți a zilei au fost Daniela Neagoe, Senior Consultant servicii fiscale, Deloitte România și Mihai Petre.

Daniela Neagoe a enumerat Procedurile speciale: tranzit unional, depozitare: depozitare temporară, antrepozit vamal și zone libere, utilizarea specifică: admiterea temporară și utilizarea finală, prelucrare: perfecționarea activă și perfecționarea pasivă.

”Majoritatea depind de noile condiții de autorizare AEO.  Pe tranzitul uninonal, nu este obligatoriu să fiți autorizat AEO, dar va deveni un criteriu necesar fără de care nu veti mai putea să vă desfășurați activitatea. Recomandarea noastră este dacă intenționați să folosiți de la 1 mai 2016 proceduri simplificate să aplicați cât mai repede pentru certificarea AEO. Regulamentul delegat prevedere necesitatea obținerii unei autorizații pentru a beneficia de această simplificare. La regimul de perfecționare activă apar cele mai multe modificări. Acesta se va uni cu regimul de transformare sub control vamal.  Procedura de rambursare a drepturilor de import va fi eliminată. Condiția de re-export a bunurilor după pocesare sub regim nu va mai fi obligatorie”, a explicat Daniela Neagoe.

Mihai Petre a citat câteva dintre Normele tehnice de modificare a sistemului vamal RCDPS:

  • Înainte de luarea deciziei de a nu acorda liberul de vamă, lucrătorul vamal comunică declarantului motivele care au stat la baza acesteia.
  • Declarantului i se acordă posibilitatea să își exprime punctul de vedere.

Un eveniment Deloitte România, organizat cu sprijinul BusinessMark Event Management.

Evenimentul a avut drept parteneri media: Antreprenor în RomâniaJurnalul de afaceri, Promoafaceri, Business Editors, Economic ZOOM, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Legal Magazin, Transilvania Business, Debizz, Administraţie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucureşteni.ro, Manager Express, Economia Online, Think Business,  Mark Media, Rabbit Media şi Plan de afacere.ro.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate de B2B, oferind clienţilor săi  modele de dezvoltare complexe, conectandu- i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic.

Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business  matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.

Newsletter portal afaceriConsideri informatia utila? Te rugam sa dai Like si Share pentru ca si alti antreprenori sa afle despre portalul nostru si te invitam sa te inscrii la newsletter pentru primirea ultimelor noutati din mediul afacerilor.

Membership portal