„Având mai multe date la îndemână, care pot fi procesate rapid prin tool-uri digitale, liderii financiari pot face analize de riscuri și oportunități mai clare. CFO-ul trebuie să fie la masa discuției atunci când vine vorba de digitalizarea întregii companii”. Principalele concluzii ale CFO Conference Cluj-Napoca 2023

0
18

Specialiști locali din domeniu financiar au participat pe 15 mai 2023 la CFO Conference Cluj-Napoca. Zece experți din companii de top au abordat subiecte extrem de actuale și de mare importanță, privind provocările cu care se confruntă departamentele financiare și cum reușesc liderii acestora să le transforme în oportunități, prin intermediul digitalizării. O atenție sporită a fost dată și perioadei instabile cu care ne confruntăm, astfel că liderii invitați și-au exprimat părerea cu privire la cum pot naviga organizațiile astfel de momente și cum se prevede anul 2023, dar și perioada următoare, pentru companii.

În cadrul evenimentului au fost prezentate și analizate, totodată, aspecte și noutăți legislative și fiscale: impozitarea nomazilor digitali și a lucrătorilor culturali, prețurile de transfer în contextul actual (directive europene, inflație, război, creșteri de dobânzi și taxe, plafonări prețuri, modificarea Codului de Procedură), inspecții fiscale ale dosarului de prețuri de transfer, aspecte privind beneficiilor fiscale, avantajele beneficiilor extrasalariale cu fiscalitate redusă și creșteri ale veniturilor cu un cost redus al companiei.

 „Companiile devin mai mari, iar datele contabile trebuie să treacă prin mai multe mâini, să fie verificate de mai multe structuri din cadrul managementului. Asta înseamnă că echipele operaționale de accounting au mai puțin timp pentru a face înregistrările contabile”, a precizat Bogdan Roman, Head of Finance EMEA, Vertiv, prezentând un model de reorganizare a echipei care să ducă spre o mai mare eficiență a departamentului.

Am făcut o analiză și va trebui să conștientizăm că schimbarea e propusă într-o echipă care, din start, este rezistentă la schimbări. Oamenii care lucrează pe o anumită structură au o rezistență, însă printr-o transformare a modului în care lucrăm, oamenii se pot roti în echipe, pot face mai multe activități. Asta înseamnă că perioada de recrutare este mai mare, va trebui să căutăm oameni mai pregătiți. Munca remote a deschis diferite oportunități, atât pentru angajați, cât și pentru companii. Noi încurajăm munca de la birou și am implementat-o la nivel global. A fost o perioadă dificilă pe partea de people, dar privim spre beneficiile care vin la pachet în a fi toți în același spațiu. Însă avem și oameni cu care lucrăm remote și care asigură anumite nevoi, cum ar fi din Slovacia sau Turcia”, a mai adăugat Bogdan.

În continuare, Guillaume Macczak, GBS & Finance Advisory Lead, EY Romania, a vorbit despre colectarea și interpretarea datelor.

În 2023, simțim presiune din partea clienților, resimțim impactul inflației, presiunea de a face trecerea la digital și provocările lanțului de aprovizionare. Acum ne pregătim și pentru standardele ESG, dar o altă întrebare urgentă este legată de date. Cum le putem implementa? Cum le putem folosi? Cum începem un proiect de date financiare? Cum putem aduna datele?”, a spus el, oferind câteva soluții.

  • Creați un caz solid de utilizare și detaliați beneficiile comerciale asociate la nivel înalt.
  • Fii adaptabil la noile tendințe (stocare în cloud, AI, machine learning).
  • Creați o infrastructură de date mai bună.
  • Investiți în business intelligence, pentru a evita dependența excesivă de Excel.
  • Creați valoare prin intermediul datelor dvs.
  • Creați un cadru de securitate și opțiuni de recuperare în caz de urgență/
  • Definiți cerințele de capacități organizaționale pentru a pune în aplicare strategia.
  • Regândiți abordarea din punct financiar a talentelor, colaborarea și analiza avansată a datelor.
  • Empowerment continuu al întregului personal.
  • Jucați-vă cu datele: analiză diagnostică, analiză predictivă, analiză prescriptivă, analiză text, analiză statistică

O altă temă abordată în cadrul CFO Conference Cluj-Napoca a vizat mobilitatea culturală și fiscală – impozitarea nomazilor digitali și a lucrătorilor culturali. Astfel, Mitel Spătaru, Tax Partner, Crowe Romania, a precizat: „O să vă vorbesc despre lupii singuratici, nomazii digitali. La nivelul UE se discută despre mobilitatea persoanelor, mai ales în partea de muncă de IT și sunt țări care au introdus o legislație specifică. Ce este un nomad digital? Un străin care este angajat cu un contract de muncă la o companie nerezidentă sau deține o companie nerezidentă, care prestează servicii în IT&C la distanță.

România poate să atragă, pe de o parte, turiști. Pe de altă parte, poate ei găsesc România interesantă și decid să rămână pentru o perioadă mai lungă de timp. Legislația fiscală s-a adaptat zonei de imigrări și a introdus niște facilități: dacă nomazii digitali petrec mai puțin de șase luni pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive pe teritoriul României, ei nu datorează impozit pe venit și nu datorează contribuții sociale (CAS și CASS). După cele șase luni, persoana în cauză trebuie să își stabilească rezidența fiscală, dacă decide să rămână în România și trebuie să depună un chestionar. Datorează impozit pe venit, conform Codului Fiscal sau Convenției de evitare a dublei impuneri și datorează contribuții sociale obligatorii, conform Codului Fiscal sau Acordului de securitate socială.”

La rândul său, Costin Manta, Partener, Departamentul de Impozite Indirecte, EY România, a abordat în cadrul conferinței subiectul beneficiilor fiscale.

Există două tipuri de grupuri fiscale: grupul de impozit pe profit și grupul de TVA. Cu grupul de TVA probabil că sunteți obișnuiți, pentru că există de ceva timp. Nu este cel pe care îl vedeți în UE, ci unul care permite consolidarea poziției de TVA. Ce înseamnă asta? Presupune că dacă am un grup de trei firme – două sunt în poziție de rambursare și una în poziție de plată – se pot compensa sumele lor și doar se plătește sau se rambursează diferența. Este un avantaj major pe zona de cash-flow, mai ales dacă una din societăți are investiții, iar cealaltă are vânzări cu TVA. Singurul dezavantaj de care vă pot spune este că, dacă veți avea o inspecție fiscală și aveți un grup de 3-5 firme, problema este că nu veți avea o inspecție fiscală pe o societate, ci pe întreg grupul – toate societățile vor fi inspectate în același timp. Altfel, pe partea de cash-flow, cel puțin în materie de TVA, mai ales dacă aveți investiții majore,  beneficiile sunt foarte importante. Există câteva diferențe între grupul TVA și cel pe impozit pe profit”, a precizat el.

CITEȘTE ȘI:  Mihai Căldăraru lansează Campania Umanitară „DIN CE DAU CLĂDESC ÎN RAI„

Tot despre beneficii a vorbit și Ovidiu Bîrsă, Director Comercial, Edenred Romania: „De la recrutare până la inducție și apoi, traininguri, dacă nu vedem rezultate, atunci aceste eforturi devin un cost pentru compania noastră. Astfel, am zis că trebuie să vedem cum putem atrage candidați de calitate și apoi cum să îi păstrăm în compania noastră, fără a mai crește costurile. Aici vorbim despre cele patru carduri pe care Edenred le pune astăzi pe masă: card de vacanță, de masă și cultural – singurul impozit reținut este de 10%, iar suna este una considerabilă, de 2400 lei. Cardul cadou l-am lăsat separat pentru că nu este purtător de impozit pe venit. Lucrurile sunt mai ușoare acum, pentru că încercăm să schimbăm lucrurile și din punct de vedere al suportului: ne dorim carduri virtuale, care să nu mai necesite suport suplimentar.

Pentru noi, transformarea digitală a reprezentat un punct foarte important, iar pasul următor a fost să mutăm toate beneficiile într-o platformă în care angajatul să își gestioneze singur beneficiile. Vorbim și despre maximizarea beneficiilor angajatului, reducând și costurile pentru companie.

Vorbim despre patru piloni importanți: zona de beneficii fixe – angajatul, de multe ori, când vine într-o companie, vrea să știe ce se întâmplă. De ce lucrez la această companie? Ce beneficii îmi acordă? Fiecare companie își personalizează zona de beneficii fixe. Există și beneficii flexibile – angajatul este liber să își aleagă ce își dorește, în funcție de bugetul pe care compania și-l alocă sau poate reporta o sumă, pe care să o folosească ulterior. Constant, adăugăm parteneri în platformă, prin care angajatul să își achiziționeze anumite servicii, bunuri, cu oferte speciale. Ultimul modul este cel de wellbeing, rewards & recognition”, a spus el.

În continuare, Alina Andrei, Partner, Cabot Transfer Pricing, a vorbit despre prețurile de transfer în contextul actual (directive europene, inflație, război, creșteri de dobânzi și taxe, plafonări prețuri, modificarea Codului de Procedură).

România a transpus prevederile Directivei (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește prezentarea, de către anumite întreprinderi și sucursale, de informații privind impozitul pe profit. Directiva a fost transpusă prin modificarea / completarea legislației naționale – a Ordinului 1802 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale şi situațiile financiare anuale consolidate. Această directivă transpune o serie de obligații de raportare informații financiare (taxele plătite, împărțirea veniturilor, profiturilor și angajaților per țări) pentru societățile care fac parte din grupuri MNE cu CA consolidată >  3,7 mld. Lei sau aprox. 748 mil. EUR.

Persoane care vor fi obligate să raporteze: grupuri MNE cu sediul în Romania și sucursale / filiale (contribuabili mijlocii și mari) ale unor grupuri cu sediul în afara României, cu CA consolidat, mai mare de 3,7 mld. Lei sau aprox. 748 mil. EUR. Instituțiile financiare sunt deja obligate să raporteze”, a explicat ea.

Care sunt provocările și oportunitățile ce apar atunci când organizația trece printr-un proces de transformare a departamentului financiar? Răspunsul a venit de la Anca-Daniela Turcas, Chief Financial Officer, Sonaca Aerospace Transilvania: „În primii ani de existență ai departamentului financiar (2018 – 2022), compania a crescut semnificativ și au cerut cerinței noi de raportare. Directorul economic a avut o orientare spre raportări interne și partea de controlling, pregătire și follow-up buget, prețuri de transfer, automatizare și implementări de IT. La rândul său, managerul financiar a fost orientat spre: internalizare contabilitate şi parţial taxe, situaţii financiare statutare, raportări de grup pentru consolidare, automatizare şi implementări IT.

Ne îndreptăm spre o structură mai clară. Sperăm să avem în curând în echipă un analist financiar, care să fie axat pe partea de performanță internă. Am avut o perioadă foarte dinamică, am crescut foarte mult și am învățat că, de multe ori, soluțiile simple, concrete, punctuale, sunt cele care ajută cel mai mult în activitatea de zi cu zi. Ce ne-a făcut mai agili în toți acești ani? Ne-a ajutat foarte mult suportul primit de la departamentul IT în implementare și eficientizare. În plus, monitorizăm timpul de lucru și activitățile zilnice, facem ședințe de departament în care avem un status pe activități, discutăm despre blocking points. Avem fișierele stocate pe server într-o locație comună, la care are acces întreaga echipă. Avem liste clare de taskuri și am eliminat activitățile care nu aduc valoare”, a punctat ea.

Cea de-a doua parte a conferinței a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Ovidiu Robotin (Broadridge), Gabriela Blaj (Life is Hard / Work Soft), Bogdan Roman (Vertiv) și Nicolae Barbu (Somproduct Grup).

Pandemia a adus în discuție două elemente esențiale: adaptabilitatea și reziliența la instabilitate. Astfel, Gabriela Blaj, Director executiv, COO, Life Is Hard / Work Soft a punctat: „Partea de adaptabilitate la riscuri mi se pare că nu e o chestiune atât de complicată pentru companiile românești. Ce mi se pare important în perioada aceasta este să existe un echilibru – iar un echilibru între resurse înseamnă și un plan de creștere, dar și un cash-flow stabil și puternic, cât și un parteneriat comercial solid și relații foarte bune cu colegii. Am simțit nevoia de reziliență mai degrabă în cadrul echipei decât cu resursele externe care, dacă sunt bine manageriate, nu aduc foarte multe provocări. Apropierea în jurul valorilor companiei, investiția în cultura organizațională ne ajută pe termen lung.

Datele pe care le analizăm trebuie să fie relevant din punct de vedere al deciziei de business, să putem fi utili și să oferim informații relevante și la timp echipelor de management, pentru a putea lua decizii rapid și în cunoștință de cauză. Lipsa informației relevante, care să vină la timp și pe înțelesul antreprenorului, îl costă foarte mult atât pe el, cât și pe clienți și stakeholderi.

În acest context, Bogdan Roman, Head of Finance EMEA, Vertiv, a intervenind precizând că: „Eu definesc reziliența prin lipsa pasivității. În ultimul timp am avut parte de război, pandemie, situații pe care nu le putem controla. Însă companiile pot controla reacțiile la acele situații – din perspectivă de business, reziliență înseamnă să acționăm într-un context instabil. Dificultățile aduc oamenii mai aproape; în urma pandemiei, am văzut oameni colaborând mai bine și găsind soluții. Situațiile dificile duc la reziliență.

Digitalizarea este necesară, pentru că avem un volum foarte mare de date. La nivel global, volumul a crescut de patru ori în ultimii cinci ani. Având mai multe date la îndemână, care pot fi procesate rapid prin tool-uri digitale, liderii financiari pot face analize de riscuri și oportunități mai clare, bazându-se pe mult mai multe date. CFO-ul trebuie să fie la masa discuției atunci când vine vorba de digitalizarea întregii companii.

Există acest concept că se schimbă vremurile, dar nu cred că am avut perioade lungi de stabilitate, fără evenimente, și care să fi dus la dezvoltări majore în anumite industrii. Cred că evenimentele majore duc la schimbare în anumite industrii. Acum avem inflație, ceea ce duce la dobânzi crescute, avem probleme de supply chain, schimbări politice… toate acestea sunt situații pe care companiile trebuie să le ia în considerare. În acest context, companiile trebuie să transmită costuri rezonabile către clienți, fără a sacrifica partea de cash-flow.

CITEȘTE ȘI:  Cum să îți crești vânzările cu ambalaje inteligente? Ghidul antreprenorului pentru a obține un avantaj competitiv

La rândul său, Ovidiu Robotin, Senior Finance Manager, Broadridge, a vorbit despre necesitatea interpretării datelor: „Digitalizarea e pe buzele tuturor în momentul de față. Noi am început anul trecut un proces de digitalizare și avem un plan pe cinci ani, prin care încercăm să transformăm toate procesele. Este o mare provocare pentru că și noi, ca indivizi, trebuie să îmbrățișăm această schimbare. Este o foarte mare schimbare. Noi avem o cantitate foarte mare de date, ceea ce numim Big Data, iar o procesare manuală ne încetinește. Nu putem avea reactivitatea necesară ca să putem lua decizii la momentul oportun. De aceea, CFO-ul organizației a decis să facem o transformare a întregului sistem. Folosim un tool pe bază de inteligență artificială care să ne transmită informații în timp real. CFO-ul are un rol decisiv – în organizația noastră, el a venit cu decizia. E greu să implementezi o schimbare. Trebuie să venim cu inovație, trebuie să reacționăm, să putem veni cu schimbări.

Noi avem un volum foarte mare de date: date brute și date nete. Datele brute sunt cele care există în sisteme și trebuie să găsim o strategie prin care să le centralizăm, să le adaptăm pe înțelesul stakeholderului. Aici vine rolul nostru, al analiștilor. Trebuie să ne asigurăm că știm care e cerința de la partenerul nostru și convertim informația într-un mod cât mai simplu și relevant”, a spus el.

Colectarea datelor trebuie însoțită de o bună interpretare a lor, a precizat, la rândul său, Nicolae Barbu, V.CFO, Somproduct Grup. „Unul din trei români ajung, anual, pe site-ul nostru. Transpus în comenzi, avem în jur de 6000 de comenzi lunar, cu o greutate de minim 70 kilograme. Cumva, se tot acumulează datele și ne ajută interpretarea lor în munca zilnică. Avem AI implementat pentru anumite volume. Am observat în primele luni ale anului o creștere a interesului pentru brazii de Crăciun, iar AI-ul, dacă ar fi fost lăsat, ar fi comandat brazii de Crăciun într-o perioadă de vară. Automatizarea este bună, dar trebuie făcute niște verificări.

Mă uitam pe datele pe care le avem la clienții care fac în mod recurent retururi – am observat, de exemplu, un client care a returnat mai multe produse decât a achiziționat. Pe ce insistăm noi atunci când facem acest deep diving de date? Sunăm respectivul client, pentru a înțelege cum putem eficientiza procesul. Noi, prin Big Data, încercăm să le aducem o calitate cât mai bună. Lucrăm la partea de procedurizare, din spate, astfel încât toți colegii care au contact cu datele să știe pe ce linii să se încadreze.”

CFO Conference Cluj-Napoca a fost un eveniment organizat de BusinessMark

Proiectul CFO Conference va continua, pe 13 iunie 2023, la Iași. Ediții vor avea loc și în alte orașe din România în această toamnă. Vezi detalii aici!

Partenerii conferinței au fost: EY România, Crowe România, Cabot Transfer Pricing, Edenred

Evenimentul a fost susținut de: BRCC – British Romanian Chamber of Commerce

Parteneri media ai evenimentului au fost:  spotmedia.ro, Financial Market, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Curierul Fiscal, Debizz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, Administrație.ro, Global Manager, Events Online, Revista Piața, Transilvania Business, Ziarul 21, PR Wave, AntreprenorinRomania.ro, Club Economic, România Durabilă, Economistul, AngajatorulMeu.ro, Arad24.net, Express de Banat, Bănățeanul, Ziarul Clujean, All About Jobs, Top Business News, Business Voice, SpatiulConstruit.ro, Femei în Afaceri

***

Despre BusinessMark:

Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate  de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret.  Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.

Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.