Pe 13 iunie 2023, BusinessMark a revenit la Iași cu un nou proiect financiar dedicat specialiștilor locali. Astfel, în cadrul primei ediții „CFO Conference” am avut alături specialiști din companii de top, care au vorbit despre rolul strategic al directorului financiar în a susține creșterea sustenabilă a companiei și de a gestiona situațiile de criză, așa cum s-a întâmplat în perioada pandemiei și în anii ce au urmat, dominați de inflație, instabilitate economică și război.
O atenție aparte a fost acordată și datelor, cu accent pe interpretarea lor pentru a lua cele mai bune decizii de business, cât și implementării de soluții digitale care să ajute în prelucrarea volumului mare de date. Invitații au vorbit și despre provocările fiscale ale anului 2023.
Prima sesiune, cea de prezentări, a fost deschisă de Cristina Săulescu, Partener, Cabot Transfer Pricing, care a vorbit despre provocările fiscale ale anului 2023.
„2023 a adus modificări foarte importante privind veniturile pe salarii – își pierd caracterul de venituri neimpozabile contribuțiile la un fond de pensii facultativ, în limita a 400 euro anual, pentru fiecare persoană, primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și servicii medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajatori pentru angajații proprii, în limita a 400 euro pentru fiecare persoană, contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator pentru efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infecției cu COVID-19, dar și sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea.
Astfel, se introduc noi venituri neimpozabile, care nu trebuie să depășească 33% din salariul de bază. Prin introducerea acestui sistem de plafonare în cascadă, statul a dat angajatorului un instrument pentru a atrage și, chiar, fideliza angajații”, a spus ea.
În continuare, Guillaume Macczak, GBS & Finance Advisory Lead, Partner, EY Romania, a adus în discuție subiectul datelor și cum pot fi acestea folosite pentru a contribui la strategia de creștere a organizației.
„Cum putem începe un proiect de date financiare? În primul rând, ar trebui să creăm protocol de utilizare a datelor și să vedem beneficiile de business, la un nivel înalt. Apoi, ar trebui să începem să ne uităm și să fim flexibili la noi tendințe, cum ar fi: stocarea în cloud, AI, machine learning. Infrastructura datelor tale trebuie îmbunătățită. De asemenea, vă recomand să încercați a folosi datele pentru a lua decizii – nu are rost să faci rapoarte dacă nu folosești aceleași date pentru a face și altceva cu ele. Dacă începi să folosești aceleași date pentru a lua decizii, vei începe să creezi valoare în cadrul companiei. Prin urmare, ar trebui să investești în business intelligence, pentru a evita o abordare bazată exclusiv pe Excel. Vă recomand și să aveți o infrastructură de securitate solidă, cât și opțiuni de recuperare în caz de dezastre! Este foarte important să avem în organizație un analist de date, un specialist în date pentru a executa strategia – trebuie să definim cerințele de competențe organizaționale pentru a pune în aplicare strategia și pentru a reevalua abordarea financiară a talentului, colaborării și analizei avansate a datelor. Trebuie să fim atenți cum vom aborda această problemă – nu îi cere contabilului tău care lucrează acolo de 25 de ani să devină un specialist în date. Și, în cele din urmă, vă recomand să vă jucați cu datele. Când începi să faci prognoze, nu ai nevoie de machine learning – poți face acest lucru în Excel, de exemplu. Pentru analize predictiv, nu este neapărat necesar să folosești AI”, a spus el.
Un alt subiect abordat în cadrul conferinței a vizat recuperarea TVA. Astfel, Costin Manta, Partener, Departamentul de Impozite Indirecte, EY Romania, a precizat: „Curtea Europeană de Justiție a spus că, în esență, un furnizor nu este finanțatorul statului în materie de TVA. Ce înseamnă asta? Dacă un furnizor a făcut o livrare de bunuri sau o prestare de servicii pentru care a colectat TVA, iar clientul său nu îi plătește acel TVA, furnizorul este îndreptățit să își ia TVA-ul înapoi de la buget, iar bugetul de stat să aștepte până când furnizorul își încasează suma de la debitor și abia apoi să perceapă TVA-ul. Pare foarte simplu, însă problema este că Ministerul de Finanțe nu e de acord cu o interpretare atât de liberală, însă nu are de ales, pentru că deciziile Curții Europene de Justiție sunt obligatorii. Dacă aveți situații cu debitori care nu vă plătesc sumele – nici nu reușiți să îi băgați în faliment, nici în cadrul insolvenței nu se șterge creanța – avem posibilitatea să facem o cerere la autoritățile fiscale în care le spunem că există acest caz care spune că nu trebuie să finanțez statul cu TVA-ul din banii mei, atât timp cât nu încasez de la client. Fiscul va spune că acest caz nu este în Codul Fiscal – nici nu trebuie, însă pentru ei este suficient ca să vă respingă cererea. De aici, există posibilitatea unei contestații, urmată de o acțiune în instanță care, deși durează mult, în esență aveți 99% șanse să îl câștigați și să vă recuperați sumele cu care finanțați statul, dar pe care nu le puteți încasa. Dacă veți câștiga acest caz, puteți cere și dobânzi de la Fiscul român, pentru că există cazul Curții Europene de Justiție Steaua Română.”
A doua parte a conferinței a inclus un panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Mircea Varga (Teilor Holding, Perla Harghitei, Safetech Innovation), Loredana Rotariu-Bosnoșanu (Zeelandia) și Tiberiu Stoian (Exonia)
Rolul CFO-ului este esențial, în special în situații de criză, pentru că poate ajuta business-ul să facă scenarii de risc, pe termen mediu și lung, a explicat Tiberiu Stoian, CEO, EXONIA. „Gândindu-mă la perioada de criză pe care am parcurs-o, într-adevăr, am devenit rezilienți. Noi am încercat, cumva, să anticipăm permanent, dar nu am fost în situația în care să anticipăm o blocare totală a fabricii noastre, în 2020, când entuziasmul nostru a fost zdruncinat de venirea pandemiei și a fost foarte dificil să punem niște echipamente în funcțiune, în baza cărora colegii departamentul financiar a făcut niște previziuni.
Ei bine, am avut o surpriză că, în momentul în care nu am putut pune în funcțiune aceste echipamente, ne-am trezit cu multe cheltuieli ce nu erau bugetate în niciun fel. Acela a fost un moment de cotitură, în care a trebuit să găsim de urgență niște soluții, iar partea cea mai bună este că ne-am păstrat optimismul. Am reușit, însă, să găsim resurse pentru a ne asigura stocurile de materie primă, dar și finanțarea necesară pentru a reuși să aducem în fabrică o cantitate uriașă de materii prime, iar chestiunea aceasta nu a fost deloc simplă. Rolul CFO-ului este unul extrem de important: este un membru al echipei ce conduce SUV-ul pe teren accidentat. CFO-ul a devenit un element care ne ajută să anticipăm pe termen mediu și lung și să facem scenarii, pentru a nu fi luați pe nepregătite de anumite situații. În organizația mea, rolul CFO-ului abia de acum începe să fie unul important, ne dezvoltăm echipa, mai ales că ne-am propus să devenim lideri în piața de ambalaje biodegradabile”, a spus el.
La rândul său, Mircea Varga, Chairman of the Board, Teilor Holding, Administrator independent, Perla Harghitei (apă minerală), Board Member, Safetech Innovations, a completat că este important să învățăm lecțiile pe care o criză le aduce, pentru a evita astfel de dificultăți pe viitor.
„Când treci printr-o criză, este important să învățăm lecțiile din criză, în așa fel încât să evităm pe viitori să trecem prin astfel de șocuri. Sunt foarte multe companii care, din păcate, dintr-un astfel de șoc ajung în faliment. De aceea, managementul anticipativ este foarte important atunci când facem forecast-uri, scenarii de stres.
Atunci când îmi propun ceva și va ieși mai bine, nimeni nu se va supăra, însă dacă nu iese așa cum îmi propun, voi supăra mulți stakeholderi. De aceea, vă recomand să faceți câteva scenarii de stres. Ce se întâmplă dacă veniturile mele sunt cu 10, 20% mai mici? Dacă suntem puși în gardă, vom avea măsuri de criză pe care să le luăm într-un astfel de scenariu. Când vine criza, niciodată nu se întâmplă o cădere brutală, bruscă, ci am semnale care să îmi permită să iau măsuri. Există viață după criză, însă trebuie să ne păstrăm optimismul și să fim mai buni decât ceilalți în momentele critice”, a spus el.
Un alt subiect abordat în cadrul conferinței a vizat digitalizarea departamentului financiar. Astfel, Loredana Rotariu-Bosnosanu, CFO, Zeelandia, a punctat că: „Producem anumite rapoarte pentru că suntem obligați de către stat să le producem. De ce? Pentru că sunt foarte multe companii în piață și trebuie să avem un standard de comparabilitate. Însă accounting nu este egal cu finance. În companiile mari, rolul CFO-ului nu s-a schimbat, însă în cele care au crescut de la an la an, rolul s-a schimbat: nu mai suntem contabilii de altă dată, nu mai suntem cei care făceam rapoarte, iar aceste rapoarte nu trebuie produse doar de dragul de a o face. Nu trebuie să privim documentele doar din perspectiva arhivistică și să vedem puțin mai departe de cifre – pentru că așa vom deveni acei business partners de care au nevoie companiile, și nu doar niște contabili.
Merită să investim în softuri, pentru că vor salva timp – trebuie să ajungem la 20% prelucrare de date și 80% interpretare. Mie îmi place mult Excelul, iar de curând am trecut la fratele mai mare al lui, PowerBI, unde am descoperit că, introducând anumite date, vor primi înapoi informațiile cele mai relevante cu care să mergem spre board. Dacă merg în fața board-ului cu 50 de pagini de situații financiare, după 15 minute i-am pierdut. Digitalizarea costă, dar merită să investim în ea, pentru că de aici vine creșterea companiei din care facem parte. Business-ul crește și nu vom putea face față să analizăm manual un număr mare de date. Digitalizarea ne ajută să ne realizăm unde trebuie să ne centrăm atenția. Lucrurile se schimbă, oamenii se schimbă. Este greșit să spunem că avem aceleași obiceiuri de consum ca acum 5 ani. Ne-am schimbat și comportamentul și se presupune că funcția noastră, cea financiară, va fi preluată în viitor de către roboți, în procent de 80%. Suntem speriați de inteligența artificială, însă către asta ne îndreptăm, fie că ne place sau nu”, a spus ea.
Evenimentul a fost organizat de BusinessMark și va continua în această toamnă și în alte orașe din România.
Partenerii conferinței au fost: EY România, Cabot Transfer Pricing
Partenerii media ai evenimentului au fost: spotmedia.ro, Financial Market, Ziarul Bursa, Contzilla.ro, Juridice.ro, 1asig.ro, Debizz Magazine, MATEK, Jurnalul de Afaceri, administratie.ro, Global Manager, Events Online, Revista Piața, Transilvania Business, Top Business News, Business Voice, Spatiulconstruit.ro, Digital Business, Ziarul 21, PRwave, AntreprenorInRomania.ro, Club Economic, Romania Durabila, Economistul, AngajatorulMeu.ro, Curierul Fiscal, Femei în Afaceri
BusinessMark – events designed to make an impression!
Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret. Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.
Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.
Platforma online www.antreprenorinromania.ro reprezintă un ecosistem al reprezentanților mediului de afaceri românesc în care antreprenorii își fac cunoscute inițiativele, expertiza și ofertele de business într-un mediu colaborativ menit să dezvolte potențialul antreprenorial autohton prin facilitarea comunicării, dezvoltării de parteneriate, schimbului de servicii, diversificarea rețelelor de clienți și accesul la concepte și strategii în afaceri.