SUSŢINEREA IMM-URILOR AFECTATE DE CREŞTERE PREŢULUI
LA ENERGIE SI GAZE NATURALE
Potrivit INS în luna iulie 2021 preţul energiei electrice era cu 25% mai mai mare, raportat la perioada similară a anului 2020, iar preţul gazelor naturale era cu 20% mai mare faţă de iulie 2020. Evoluţiile preţurilor la energie electrică şi gaze naturale din a doua jumătate a anului 2021 au creat numeroase dificultăţi mediului de afaceri românesc şi în special IMM-urilor.
Carta Albă a IMM-urilor din România, ediţia 2021, arată că:
„Dintre evoluţiile contextuale care se consideră că influenţează negativ activitatea şi performanţele companiilor pe parcursul acestui an, cel mai frecvent semnalate au fost pandemia Coronavirus (în 67,74% din totalul firmelor investigate), (…) predictibilitatea redusă a mediului pentru IMM-uri (39,61%), politicile statului de sprijinire a firmelor și populației in contextul actual (38,53%).
Această situaţie poate fi explicată prin:
- impactul profund negativ al pandemiei Covid-19 asupra unui număr considerabil de organizații;
- existența în țara noastră a unui sistem administrativ formalist, caracterizat prin exercitarea de către aparatul funcționăresc a unei puteri și influențe excesive în stat;
- modificările prea frecvente în abordările economice și sociale pe termen scurt, mediu și lung la nivel macro și mezo ale factorilor politici, care impactează negativ predictibilitatea mediului intreprenorial;
- existența unei discrepanțe apreciabile între politicile statului de susținere a persoanelor juridice și fizice în contextul actual și așteptările unei părți a managerilor agenților economici și populației;
- insuficienta adaptare la realitățile economice românești a programelor, politicilor, strategiilor, etc. elaborate și operaționalizate de decidenții politici ”.
Având în vedere:
– impactul asupra IMM-urilor cauzat de creşterea preţurilor la energie şi gaze naturale, fapt care va duce la accentuarea problemelor cu care se confrunţă IMM-urile: pierderea unor contracte/piețe, scumpirea prețului produselor și serviciilor, scăderea competitivității;
– faptul că practic mai mult de 2 din 3 întreprinderi (67,74%) au fost afectate de pandemia de Coronavirus, cu consecinţa principală scăderea veniturilor,
statul trebuie să exercite un rol activ în economie în condiţii de criză şi să ia măsuri de susţinere a IMM-urilor pentru depăsirea efectelor negative datorate de creşterea costurilor cu energia electrică şi gazele naturale, care se vor regăsi în preţul final al produselor şi serviciilor oferite populaţiei şi întreprinderilor.
PROIECTUL DE LEGE PRIVIND STABILIREA MĂSURILOR DE SPRIJIN A ÎNTREPRINDERILOR MICI ȘI MIJLOCII , A CĂROR ACTIVITATE ESTE AFECTATĂ DE CREȘTERILE DE PREȚURI ȘI TARIFE LA ENERGIE, GAZE ȘI COMBUSTIBILI
În spaţiul public a fost prezentat proiectul de lege privind stabilirea măsurilor de sprijin a întreprinderilor mici și mijlocii , a căror activitate este afectată de creșterile de prețuri și tarife la energie, gaze și combustibili.
Acesta îşi propune să asigure:
- a) compensarea cheltuielilor suplimentare determinate de creșterile de prețuri și tarife, cheltuieli care sunt obiectiv necesare pentru activitatea IMM-urilor;
- b) menținerea accesibilității IMM-urilor la input-urile de energie, gaze natural și carburanți;
- c) evitarea intrării IMM-urilor afectate pe pierderi și ulterior în insolvență sau faliment;
- d) protecția locurilor de muncă;
- e) menținerea competitivității firmelor.
Susținerea financiară a IMM-urilor a căror activitate este afectată de creșterile de prețuri și tarife la energie, gaze naturale și combustibil constă atât într-un ajutor nerambursabil pentru acoperirea unei părți din cheltuielile suplimentare ocazionate de creșterile de prețuri și tarife cât și/sau dintr-o alocare financiară nerambursabilă deductibilă din impozitul pe cifra de afaceri sau impozitul pe profit, astfel:
- ajutor nerambursabil de 50% din cheltuielile suplimentare;
- alocare financiară nerambursabilă deductibilă din impozitul pe cifra de afaceri sau, după caz, din impozitul pe profit sau impozitul pe cifra de afaceri datorat anual de beneficiar, pe o perioadă de cel mult 3 ani, până la acoperirea a 50% din cheltuielile suplimentare
Modalitatea de sprijin, ajutor nerambursabil sau deductibilitatea din impozit, se face conform dorinţei benefiarului, acesta având posibilitatea de alegere între cele două forme de sprijin.
Susținerea financiară se acordă pe o perioadă de 6 luni începând din luna în care se înregistrează o creștere agregată a prețurilor și tarifelor la energie electrică și termică, gaze naturale și combustibil de cel puțin 5% față de nivelul acestora din luna decembrie a anului precedent.
POZIŢIA CNIPMMR PRIVIND PROIECTUL DE LEGE PRIVIND MĂSURILE DE SPRIJIN A IMM-URILOR AFECTATE DE CREŞTEREA PREŢULUI LA ENERGIE ŞI GAZE NATURALEI
CNIPMMR îşi exprimă susţinere pentru adoptarea de măsuri care vin în sprijinul IMM-urilor, având ca efect susţinerea acestora pentru continuarea activităţii şi păstrarea angajaţiilor.
În lipsa măsurilor de sprijinirea a IMM-urilor, efectul scumpirilor se va transfera în totalitate asupra consumatorilor, persoane fizice şi juridice, fapt care va conduce la creşterea generalizată a preţurilor şi scaderea competitivităţii economiei româneşti.
CNIPMMR consideră că măsurile prevăzute în proiectul de lege trebuie încadrate într-un pachet de măsuri de suport economic alături de mărirea nivelului investiţiilor publice care să asigure a creşterea competitivităţii economiei. |
Raportat la proiectul de lege, CNIPMMR consideră că sunt necesare clarificări din partea iniţiatorilor privind următoarele aspecte:
1, Stabilirea modalităţii prin care are loc compensarea creşterii costurilor cu energia electrică şi gaze naturale: ajutor nerambursabil de 50% din cheltuielile suplimentare sau deducerea din impozit. Nu este clar ce se întelege prin “alocare financiară nerambursabilă deductibilă din impozit”;
2 Menţionarea clară a faptului că ajutorul se acordă printr-o schemă de ajutor de minimis implementată de Ministerul Economiei.
2931271