Antreprenorii, oamenii de vânzări și recrutorii caută mereu să-și extindă rețeaua de contacte pentru că știu că afacerile se fac cu și prin oameni.
Chiar dacă suntem în era digitală, cei care caută contacte noi au mereu la ei un set de cărți de vizită.
În acest articol mi-am propus să ofer sugestii despre cum se face schimb de cărți de vizită într-un mod profesionist.
Scopul cărților de vizită este de a face schimb de date de contact. În felul acesta se evită situațiile când datele de contact sunt transmise și/sau notate greșit, când se pierde timp pentru a le oferi, etc.
Schimbul de cărți de vizită este o practică simplă, la îndemână și, în continuare foarte utilizată, indiferent de cultură, nivel profesional sau industrie.
Pe lângă scopul lor de a purta datele de contact, cărțile de vizită pot fi un instrument valoros atunci când vorbim de branding, atât personal cât și al companiei. Cărțile de vizită vor conține elemente de identitate vizuală ale organizației, cel mai important fiind logo-ul.
Detaliile fac diferența
În mediul profesional, prima impresie contează și, implicit, fiecare detaliu a primei interacțiuni este important.
O mișcare greșită la începutul unei interacțiuni îți poate pune sub semnul întrebării aptitudinile sociale și mai apoi, ca un efect secundar, aptitudinile profesionale.
Nu îți permiți să faci greșeli la evenimente importante de networking pentru că poți pierde oportunități. Mai mult decât atât, dacă aceste greșeli se repetă, atât brandul tău personal cât și cel al companiei/organizației pot avea de suferit.
Câteva reguli de etichetă în ceea ce privește schimbul cărților de vizită
- Nu împărți cărțile de vizită oricui, oricând
Cu ceva vreme în urmă mă aflam la un eveniment gratuit organizat de unul dintre cei mai cunoscuți business coach din România. Evenimentul în sine era conceput cu pauze de networking, ceea ce am și făcut. Așadar, în pauză, discutam cu un alt participant când, deodată, apare un al treilea care ne-a oferit, din senin, câte o carte de vizită și un îndemn să-l contactăm pentru că are de oferit un produs excepțional. După ce a terminat cu noi, a început să facă același lucru cu ceilalți participanți la eveniment, și asta în mare grabă pentru că erau câteva sute prezenți în acea zi.
Vă sună cunoscută situația?
Eu numesc această metodă „cartofor”, pentru că cel care le oferă se comportă ca la cazino.
Am vrut mereu să știu dacă această tehnică funcționează. La evenimentele pe care le organizez, întreb mereu participanții dacă ar suna a doua zi un astfel de „cartofor”. Răspunsul a fost mereu același: niciodată!
Așa că nu tratați cărțile de vizită precum cărțile de joc. Oferim cărți de vizită în ideea că vom fi contactați, deci nu are niciun sens să le oferim cu rata de conversie 0.
Ceea ce ne duce la următoarea regulă.
- Schimbul de cărți de vizită se face după ce ați stabilit o conexiune cu persoana respectivă
Scenariul este în felul următor: v-ați cunoscut, ați făcut small talk, ați ajuns la discuții despre subiecte de interes comun, profesionale sau nu, și vreți să rămâneți în contact. Acesta este momentul în care poți cere o carte de vizită și eventual să justifici de ce o vrei. În felul acesta vei face un mic angajament și vei crea o așteptare.
În aceeași idee, oferă o carte de vizită doar după ce cineva ți-o cere. Nu uita, ești un antreprenor sau un profesionist care vrea să creeze legături cu oameni noi. Nu vrei doar să scapi de teancul din buzunar.
Exemplu:
Îmi puteți lăsa o carte de vizită? Vă contactez mâine și putem stabili o întâlnire în care să discutăm mai multe despre …
Îmi puteți lăsa o carte de vizită? Vă trimit mâine link cu blogul celor de la Etiquette Training unde am citit despre prima impresie.
- Cartea de vizită se oferă cu fața în sus
Cartea de vizită se oferă cu partea printată ce conține detaliile de contact în sus. În acest fel persoana căruia o oferiți poate să vadă ușor numele și poziția.
Atunci când primim o carte de vizită, este de evitat să o aruncăm imediat în geantă, buzunar, etc. Un astfel de gest ar putea fi interpretat ca lipsă de respect și interes.
Atunci când primim o carte de vizită ne uităm la ce scrie pe ea apoi o punem deoparte. Aici e un moment bun să repetăm numele sau să facem o remarcă pozitivă.
Exemplu:
Ok, mă bucur că v-am cunoscut domnule X. Ținem legătura.
Aveți biroul într-o clădire foarte modernă, am fost acolo pentru o întâlnire și mi-a plăcut foarte mult.
Îmi place cum arată logo-ul companiei/ONG-ului/startup-ului dumneavoastră.
Atenție: o remarcă pozitivă și nu o lingușeală.
- Suportul de cărți de vizită e un mare plus
Recomandat este să avem cărțile de vizită într-un loc ușor accesibil, într-un suport special astfel încât să nu se mototolească sau murdărească. Așa cum ziceam mai sus, e un instrument de branding iar o carte de vizită cu un aspect neîngrijit nu te va ajuta în acest sens.
Eu unul îmi țin suportul în buzunarul din interior al sacoului astfel încât să nu pierd mult timp atunci când trebuie să ofer o carte de vizită. Doamnelor și domnișoarelor le-aș recomanda să țină suportul într-un buzunar exterior al poșetei sau genții de mână.
Este de evitat a se ține cărțile de vizită în portofel.
Vrei să afli mai multe despre cum se oferă/primesc cărțile de vizită, cu exemple video? De curând, am lansat un curs online despre cum poți folosi reguli de comunicare și etichetă pentru a avea succes în carieră sau în business.
Este cunoscut faptul că eticheta și bunele maniere deschid uși pe care chiar și cea mai bună educație nu poate. De aceea am creat Brand Personal Magnetic, un curs online cu peste 3 ore de conținut video de înaltă calitate, cu exemple din viața reală. Cursul este conceput pentru ca profesioniștii din România să dobândească cunoștințele necesare astfel încât să se pună mai bine în valoare.
Poți avea cursul cu un discount de 84 % accesând următorul link.
2931271