Din cele mai vechi timpuri, orașele au fost stabilite în zonele cele mai utile pentru ele, din toate punctele de vedere. Așezările se construiau pe marginea apelor, pentru accesul ușor la resursa primordială a vieții, pe dealuri, pentru o apărare mai ușoară în fața atacurilor inamicilor, sau în apropierea altor așezări, pentru comerț și o mai bună organizare.
Comerțul a fost de altfel și un factor esențial în felul în care așezările au început să fie construite de-a lungul timpului. Resursele foarte căutate au adunat în jurul lor orașe care s-au extins din ce în ce mai mult – așa au apărut unele orașe miniere, spre exemplu. Oamenii își găseau meserii din sfera elementului reprezentativ al orașului – lucrau în mină sau la prelucrarea cărbunelui în cazul orașelor miniere, sau aveau diverse îndeletniciri în porturi în cazul orașelor de pe coastă.
Aceste schimbări s-au realizat, însă, pe perioade lungi inițial, iar Revoluția Industrială poate fi evidențiată ca momentul zero pentru accelerarea lor. Odată cu apariția unor tehnologii noi, mai moderne, orașele au cunoscut o dezvoltare mai rapidă și au început să fie și mai strâns legate de industriile care se dezvoltau, ușor-ușor, în sânul sau în apropierea lor. Iar acest lucru se poate vedea inclusiv astăzi.
Paradisul automobilelor
Probabil unul dintre cele mai cunoscute exemple ale unui oraș construit în jurul unei industrii este cel al lui Wolfsburg, din Germania. Wolfsburg a fost un oraș „planificat”, fondat oficial în perioada Germaniei naziste, însă a reușit să își creeze o identitate departe de acele vremuri și să rămână un punct de reper al Europei, adăpostind cea mai mare fabrică de mașini din lume, operată de Volkswagen.
Întregul oraș denotă relația specială pe care o are cu automobilele, iar centrul său este unic în Germania, incorporând, în locul unui centru medieval, un muzeu în aer liber, denumit Autostadt. Este o atracție nouă, modernă, dedicată automobilelor și operată, bineînțeles, de Volkswagen, ce include pavilioane cu brandurile mari aflate sub umbrela companiei: Lamborghini, Bentley, Audi, Bugatti, SEAT.
„Kilometrul zero” al companiilor de tehnologie
Wolfsburg reprezintă însă exemplul unui oraș atât de strâns legat de industria sa principală, încât pare greu de crezut ca vreodată să poată să se transforme în altceva. La polul opus, unul dintre cele mai versatile orașe din lume, San Francisco, a demonstrat că este capabil de schimbare și de adaptare la nevoile și cerințele unei noi industrii. Așa a apărut Silicon Valley, „kilometrul zero” al companiilor de tehnologie.
Apple, Google, Intel, eBay, Adobe au sediul în Silicon Valley și controlează din această regiune operațiunile lor pe întreg globul. Zona a avut parte de o poveste de succes, devenind un loc de adunare pentru companiile din sectorul tech, caracterizat de inovație, colaborare și risc. Bineînțeles, în ultimii ani, competitivitatea din acest sector nu mai este la fel de încurajată ca înainte, așa cum arată și Elaine Moore, jurnalistă pentru Financial Times: „Fondatorii tineri sunt în continuare parte din joc, însă Big Tech tinde să cumpere companiile promițătoare înainte de a-și face un nume”.
Chiar dacă mitul tinerilor antreprenori plini de idei care își fac curaj să vină în Silicon Valley și să riște totul pentru a pune pe picioare propria lor companie a avut de suferit în ultimul deceniu, importanța acestuia în dezvoltarea regiunii nu poate fi contestată.
Exemplul local – Clujul și IT-ul
Probabil cel mai apropiat exemplu local de gigantul numit Silicon Valley este Clujul, oraș care în ultimul deceniu a „explodat” grație sectorului IT. Indică acest lucru și Daniel Metz, Președinte al consiliului de administrație NTT DATA Romania, într-un documentar realizat de cei de la Recorder: „Peste tot e IT! (Clădirile sunt) Făcute în ultimii 5 ani”, spune acesta, arătând către clădirile de birouri moderne din oraș.
La fel ca în alte cazuri, dezvoltarea Clujului în sectorul IT a deschis porțile către modernizarea orașului și trecerea sa în rând cu celelalte zone comerciale importante din țară, precum Iași sau București. „Eu cred că există un argument sau un motiv foarte important pentru care Clujul a explodat din punct de vedere al dezvoltării”, explică Daniel Metz, vorbind despre perioada de la sfârșitul anilor ‘90 și începutul anilor 2000. „La Cluj nu au venit multe firme străine și de-aceea aici a apărut practic un soi de Vest Sălbatic în care s-au dezvoltat foarte multe companii românești. Dar era foarte dificil să convingi atunci pe cineva că poate veni cu sufletul deschis în România”.
De atunci însă, IT-ul a transformat complet orașul din Ardeal, ale cărui granițe s-au extins și a cărui infrastructură a cunoscut o dezvoltare remarcabilă în ultimii ani. „Clujul a explodat în jurul industriei IT. Probabil 60.000-70.000 de oameni își datorează succesul industriei IT”, spune Voicu Oprean, CEO Arobs Software. Astăzi, în Cluj sunt peste 1400 de firme de IT, iar valoarea pieței locale este de un miliard de euro, orașul fiind recunoscut drept „orașul cu cea mai mare creștere economică din Europa în ultimii 20 de ani”.
Platforma online www.antreprenorinromania.ro reprezintă un ecosistem al reprezentanților mediului de afaceri românesc în care antreprenorii își fac cunoscute inițiativele, expertiza și ofertele de business într-un mediu colaborativ menit să dezvolte potențialul antreprenorial autohton prin facilitarea comunicării, dezvoltării de parteneriate, schimbului de servicii, diversificarea rețelelor de clienți și accesul la concepte și strategii în afaceri.