POC 4.1.1 – INVESTIȚII ÎN ACTIVITĂȚI PRODUCTIVE DIN NOU ÎN CONSULTARE PUBLICĂ
Așa cum menționam într-un articol precedent, în cursul zilei de 22.03.2022 se aștepta publicarea unui nou ghid pentru Programul POC 4.1.1 – investiții în activități productive destinat sprijinirii firmelor afectate de pandemia COVID-19. În cursul serii de 22.03.2022 pe site-ul mfe.gov.ro, în secțiunea comunicate de presă Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat, din nou, în consultare publică, pentru o perioadă de zece zile, noul ghid privind granturile de investiții – măsura 4.1.1.
Conform documentului publicat și tabelului comparativ cu modificările POC 4.1.1 se pot observa următoarele schimbări principale, de substanță, în document:
- La criteriul eligibilitatea solicitantului s-a propus introducerea i) acționariatul în integralitate începând cu data de 10.09.2021
- Indiferent de tipul proiectului, Solicitantul trebuie să demonstreze dreptul de proprietate / concesiune / superficie / chirie / comodat cu privire la imobilul unde se face investiția. În situația imobilelor clădiri, se are în vedere inclusiv spațiul juridic delimitat deținut într-una din formele menționate de solicitantul de finanțare (de ex. etaj, parte dintr-o hală etc).
- Se propune modificarea criteriilor de departajare astfel încât la punctaje egale să nu mai conteze procentul scăderii cifrei de afaceri, ci productivitatea muncii în anul 2019 – cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați (productivitate mai mare). Conform acestei modificări proiectele vor fi ordonate în ordinea descrescătoare a punctajului și a aplicării următoarelor criterii de deparatajare:
- Productivitatea muncii în anul 2019 – cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați (productivitate mai mare);
- Procentul de utilaje tehnologice din valoarea totală a grantului (procent mai mare);
- Locuri de muncă nou create în anul 3 de sustenabilitate (număr mai mare al locurilor de muncă):
- Data și ora depunerii proiectului.
Aspecte care au rămas în continuare neclarificate și în acest ghid:
Criterii punctuale clare de evaluare a investițiilor verzi care obțin punctaj – se menționează doar:„În vederea demonstrării contribuției respectivei investiții la obiectivele de mediu, solicitantul va depune o analiză/ studiu/ document constatator (documentul poate fi întocmit de solicitant sau furnizor sau expert de mediu etc.) în conformitate cu domeniul prezentat în Anexa I al Regulamentului delegat (de ex. specificatii tehnice, corelarea acestora cu prevederile regasite în Anexa 1);
Pentru proiectele care vor finanța investiții pentru care nu se regăsesc codurile CAEN în anexa nr 1 se vor avea în vedere următoarele:
a. Solicitantul va prezenta o analiză/ un studiu/ document constatator (documentul poate fi întocmit de solicitant sau furnizor sau expert de mediu etc.) a ofertelor transmise de furnizor/ importator/ producător prin care se va demonstra contribuția la obiectivele de mediu, respectiv”
Aceste paragrafe însă lasă loc de subiectivism în evaluarea investițiilor verzi și ar fi fost de dorit, ca măcar în a treia variantă să se clarifice aceste aspecte. Din discuțiile avute de experții noști cu experți de mediu o analiză corectă, asumată de un expert de mediu pe criteriile menționate și legislația europeană specifică este destul de costisitoare pentru un antreprenor (prețuri de mii de euro) și nu întotdeauna expertul de mediu poate garanta că analiza va corespunde 100% așteptărilor evaluatorilor, identificând chiar aceștia faptul că este loc de mult subiectivism.
Este important de clarificat ce anume se încadrează ca investiție verde având în vedere că pentru un proiect eligibil un solicitant cu 55 puncte în etapa automată de evaluare trebuie să justifice minim 40% din investiții pe criteriile verzi.
b. Modalitatea de depunere în platforma IMMRECOVER, fiind așteptat un model al cererii de finanțare sau al modalității de aplicare în platforma IMMRECOVER și un tutorial de aplicare. Singurele indicații fiind sub lista de documente unde se specifică faptul că fiecare document solicitat va fi încărcat în tab specific, separat.
De asemenea, documentele ce se completează de aplicant conțin în continuare erori/omisiuni/neconcordanțe comparativ cu ghidul, spre exemplu: cererea de finanțare din capitolul 11 Documente anexate nu conține toate secțiunile menționate în capitolul 3 – Completarea cererii de finanțare, Anexa 2.3 Declarația că imobilul nu face obiectul unui litigiu conține fraza: „În cazul aprobării proiectului pentru finanţare, la semnarea contractului, infrastructura /clădirea) necesară implementării va fi liberă de orice sarcini.”, deși Ghidul Solicitantului menționează această obligație doar în situația în care imobilele sunt în proprietatea solicitantului.
A fost în schimb corectat formularul de Buget al proiectului și introduse linii pentru cheltuielile cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului și Cheltuieli cu GDPR.
În ceea ce privește aceste modificări ale ghidului solicitantului cu doar câteva zile înaintea datei estimate de deschidere a programului, fără o consultare riguroasă a mediului de afaceri și fără o analiză clară ce să indice de ce sunt mai bune sau mai favorabile îndeplinirii obiectivelor stabilite prin program și de ce s-a impus decalarea lansării acestui program ce era deja aprobat în ultima formă propusă de către Comisia Europeană.
În fapt, se pot găsi multiple contra-argumente pentru ambele variante de ghiduri, însă varianta anterioară avea avantajul că permitea accesul la finanțare și pentru companiile cu cifre de afaceri mai mici sau pentru companiile cu mulți angajați în anul 2019 și, bineînțeles, avea avantajul că deja obținuse avizele interne și externe necesare și putea fi lansată iar peste 10 zile proiectele puteau intra în evaluare. Varianta actuală propusă de evaluare dezavantajează mulți potențiali beneficiari ce își pregătiseră deja proiectele, de a căror opinie nu s-a ținut cont. Astfel, dacă în varianta consolidată de ghid aveau șanse societățile cu CA de minim 50.000 lei și o scădere mare a CA în 2020 față de 2019, indiferent de numărul de angajați din anul 2019, în varinta propusă acum se estimează că societățile cu CA mici de afaceri în 2019, chiar dacă au fost masiv afectate de pandemie nu mai nicio șansă de a obține finanțarea visata, la fel și societățile care au avut multe locuri de muncă ocupate în anul 2019. Astfel, în aceasta variantă de ghid MIPE pare a favoriza companiile cu cifre de afaceri mari și număr mic de angajați, fără a fi clară corelația dintre obiectivele programului și acest profil al viitorilor câștigători. Practic, cei care au creat și menținut multe locuri de muncă în 2019 și care au fost afectați de pandemie sunt defavorizați, în detrimentul celor considerați mai productivi pentru că au obținut o cifră mare de afaceri cu angajați puțini. În practică însă, multe dintre IMM-urile puternic afectate de pandemie funcționează cu mai mulți angajați (exemplu industria HORECA) și multe astfel de firme vor pierde în fața unor companii de servicii sau comerț care pot avea cifre de afaceri mari cu angajați puțini sau chiar fără angajați.
De asemenea, poate părea ușor ciudată favorizarea celor cu productivitate mare în detrimentul celor cu productivitate mică prin această schemă de stat, întrucât o productivitate mai scăzută poate indica din punct de vedere economic inclusiv nevoia acută de tehnologizare a întreprinderii în scopul creșterii productivității.
Având în vedere că perioada de consultare este deschisă vă recomandăm să transmiteți direct propunerile și recomandările pe marginea documentului la adresa de email: secretaritat.poc@mfe.gov.ro sau puteți trimite către noi și le vom centraliza și transmite mai departe în termenul de zece zile indicat.
Ghidul POC 4.1.1 poate fi consultat la adresa: Consultare publică: Ghidul pentru contractarea granturilor de către IMM-uri (gov.ro).
AI NEVOIE DE UN CONSULTANT CU EXPERIENTA IN ACCESAREA DE FONDURI PRIN PROGRAMUL POC 4.1.1?
APELEAZA: 0732.077.575
2931271