Una dintre cele mai importante componente pentru orice business de succes este sa reuseasca sa creeze si sa mentina relatii pe termen lung cu clientii si furnizorii lor, dar si sa se implice activ in dezvoltarea unui mediu de afaceri productiv, sustenabil, eficient si care promoveaza valori etice si morale desavarsite. S-ar putea spune ca actualul contextul economic tot mai dinamic ofera numeroase oportunitati de parteneriate strategice, insa acestea se construiesc cu eforturi considerabile din partea oricarui antreprenor, existand un proces de tranzitie, de la momentul identificarii partenerilor valorosi, de incredere si pana la realizarea unei conexiuni solide cu acestia.
Pe baza acestei nevoi de interconectare, de creare a unor retele de business solide, antreprenorii romani, asemeni celor de pe pietele internationale, trebuie sa acorde tot mai multa atentie dezvoltarii de strategii orientate Business to Business si adoptarii unui stil de marketing aliniat la aceste strategii specifice.
In ultimele luni, Antreprenor in Romania, a avut ocazia sa intalneasca o echipa de tineri plini de profesionalism, dinamism si dorinta de a dezvolta mediul de business din Romania si a adresa cu succes exact nevoia subliniata in randurile de mai sus.
Daniel Dragan, Andreea Paun si Dan Popescu sunt fondatorii companiei BusinessMark si promotorii unor evenimente si strategii de comunicare si oportunitati de dezvoltare care reunesc deja de 3 ani personalitati cu greutate din mediul de afaceri si media din Romania. Relationarea directa cu Daniel Dragan, participarea la evenimente organizate de BusinessMark in calitate de parteneri media si multitudinea de testimoniale apreciative au stimulat curiozitatea Antreprenor in Romania pentru a-l invita pe Daniel sa ne impartaseasca din experienta sa in domeniu.
Cei trei au dezvoltat afacerea pornind la drum cu ideea de a se remarca ca un jucator important in piata de evenimente de business, de a oferi mediului de afaceri continut de calitate si relevant, precum si un cadru de dezbatere eficient. De la debutul primului eveniment din aprilie 2013 si pana in prezent, BusinessMark a organizat peste 70 de evenimente care au acoperit majoritatea domeniilor de business.
Cum a demarat totul si care au fost elementele cheie si pasii urmati pentru reusita, ne-a spus chiar Daniel:
“Dorinta de a dezvolta propriul business o aveam de mai mult timp. Lucram deja de mai multi ani in evenimente business, este o piata pe care o cunosc, iar in 2013 s-a creat oportunitatea de a initia acest business. Andreea si Dan erau colegii mei, aveam experienta de lucru impreuna, incredere si impartaseam aceleasi ambitii. BusinessMark este o afacere construita intr-un domeniu pe care il cunosteam, in care aveam experienta. Este important inainte de a incepe un business sa faci o analiza de piata, sa stii cererea de servicii/produse pe segmentul respectiv, concurenta, dinamica. Dar cel mai important este sa intuiesti sau sa estimezi cum va evolua piata si cum iti va integra business-ul.
In primul rand decizia initierii unui business trebuie sa aiba fundamente economice, studii, analize. Cu cat te documentezi mai bine, cu atat esti mai pregatit si sansele de fi luat prin surprindere sunt mai mici.
Este important sa ai un minim plan de afaceri schitat, sa te asiguri ca ai resursele financiare necesare pana la momentul in care business-ul tau incepe sa genereze venituri si sa te gandesti foarte bine la ce cheltuieli neprevazute pot interveni.
Cash-flow-ul poate fi o problema pentru orice business la inceput. Depinde foarte mult si de natura business-ului. In cazul nostru investitia a fost minima pentru ca vorbim de un business de servicii, costurile fiind de infiintare si de branding-ul de inceput. Daca este un business de productie sau in care investitia initiala este mai mare, cu atat mai importanta este aceasta analiza.”
A fost “validarea” ideii de business cu cei din jur un pas important pentru cei trei fondatori?
„Foarte convinsi de decizia luata, sincer nu am fost foarte preocupati sa ne validam ideea. Am plecat trei persoane la drum si cu siguranta conteaza foarte mult si acest lucru, daca eram singur probabil lucrurile ar fi fost altfel. Majoritatea oamenilor cand au aflat de initiativa noastra ne-au incurajat si cred ca au fost increzatori.”
Dezvoltarea unui business pe o nisa de piata unde exista jucatori cu vechime vine la bagaj cu o serie de riscuri ce pot influenta succesul unei afaceri aflata in plina dezvoltare. Cum a reusit BusinessMark pozitionarea in piata si captarea atentiei unui numar atat de mare de oameni de afaceri si experti in multiple domenii, care participa activ la evenimentele organizate pe tot parcursul anului?
Cu profesionalism, knowhow, un plan ambitios de comunicare si dezvoltare si un bun management al resurselor, cunostintelor si relatiilor… exact ceea ce isi propune brandul sa ofere si clientilor si participantilor la evenimentele lor.
„Zona de evenimente business a crescut mult in Romania in ultimii ani, interesul mediului de afaceri si nevoia de comunicare a fost din ce in ce mai mare. Noi ne-am propus din start sa organizam intalniri valoroase si utile pentru participanti, cu speakeri si tematici de calitate, bine documentate. Cred ca exista loc de crestere si piata evenimentelor este intr-o continua dinamica. Suntem foarte concentrati pe partea de business development, aspectul cel mai important pentru multi dintre partenerii nostri. Suntem mereu preocupati sa oferim tuturor celor implicati intr-un proiect sansa de a-si atinge obiectivele, de a se conecta, de a invata, de a-si dezvolta imaginea.”
Pentru antreprenorii aflati la inceput de drum, in ceea ce priveste asigurarea sustenabilitatii afacerii, odata demarata dezvoltarea acesteia, Daniel ne-a impartasit urmatoarele recomandari:
„in primul rand, cred ca trebuie construit la nivel conceptual brand-ul, sa il definesti. Iar de aici decurg alte elemente importante – descrierea obiectivelor, a valorilor, a activitatii, etc. Iar cu acest pachet cred ca iti poti incepe activitatea. Dar, practic, pentru a-ti putea incepe activitatea, trebuie sa ai: logo, o mapa de prezentare a companiei, un site, o adresa de mail pe domeniul companiei. Sunt lucruri fara care nu inspiri seriozitate.
Totul incepe in faza de analiza initiala, din momentul deciziei de a incepe business-ul. Cu cat este mai documentata analiza, cu atat pasii urmatori sunt mai usor de parcurs. Sustenabilitatea business-ului trebuie sa fie inclusa in analiza initiala. Pe masura ce incepi efectiv activitatea pot interveni diverse probleme. In principal pot fi legate de cash-flow, de cheltuieli neasteptate. De asemenea, este importanta sustenabilitatea investitiilor, fie ca vorbim de active, fie de forta de munca. Fiecare decizie trebuie bine gandita si cheltuielile asumate in momentul in care sunt venituri in crestere, proiecte si parteneri noi.”
Depasirea statutului de “finantator” al afacerii pentru ca aceasta sa ramana in viata si trecerea la nivelul in care afacerea se autofinanteaza reprezinta un punct crucial. BusinessMark a reusit cu succes sa depaseasca acest punct printr-o planificare riguroasa a afacerii si selectarea unui segment de piata in care castigurile pot fi imediate:
„Din fericire in cazul nostru afacerea a inceput sa se autofinanteze inca de la primul proiect, dar acest aspect tine de specificul business-ului. Momentul in care business-ul se autofinanteaza difera de la industrie la industrie, de investitie, de contracte etc. Este important ca acest moment sa fie stiut in momentul in care se realizeaza business plan-ul.
Cand am inceput acest business principalul lucru pe care eu si partenerii mei l-am urmarit a fost sa il crestem, sa construim o afacere relevanta. Nu am devenit antreprenori gandindu-ne prea mult la bani. Orice antreprenor trebuie sa aiba disciplina financiara si nu trebuie sa uite ca banii firmei sunt ai firmei, nu ai actionarilor. Ca antreprenor traiesti din salariu, daca esti implicat in zona executiva, si din dividende.
Cred ca daca privesti in perspectiva, intai investesti intr-un business iar pe parcurs vin si satisfactiile financiare. Noi in cei doi ani si jumatate am reinvestit profitul si am dezvoltat echipa. Dezvoltarea este principal noastra preocupare si fiecare resursa financiara a fost directionata in acest sens.
Doua lucruri sunt foarte importante: banii firmei sunt ai firmei, nu ai antreprenorului si urmarirea permanenta a cash-flow-ului.
Eu sunt de parere ca trebuie investit in permanenta, dar sustenabil, analizat inainte pentru a vedea daca este corelat cu dezvoltarea business-ului. De asemenea, urmarirea atenta a platilor, a incasarilor, a varfurilor de sezon de business etc.”
Cursa in care foarte multi antreprenori ajung de asemenea sa fie prinsi este aceea de a desfasura de multe ori ei insisi marea majoritate a sarcinile de serviciu si de a incerca sa controleze in amanunt fiecare proces al afacerii lor. Ne-am exprimat curiozitatea in aflarea procesului de tranzitie odata cu dezvoltarea unei echipe:
„La inceput si noi am fost implicati in toate activitatile firmei. Pe masura ce ne-am dezvoltat am crescut echipa, avem oameni specializati pe diverse zone ale business-ului. Cred ca cel mai important, dar poate si cel mai greu, este sa delegi sarcinile. Este foarte riscant pentru un antreprenor sa ajunga sa fie prea mult implicat in zona de executie si sa neglijeze partea de dezvoltare. In pozitie de manager trebuie sa integrezi fiecare nou membru al echipei, in pozitii care i se potrivesc cel mai bine si in care plusul valoare este cel mai mare.”
Care este opinia BusinessMark despre procesul de selectie a parteneriatelor, colaboratorilor si furnizorilor?
„Colaboratorii si furnizorii trebuie sa fie in linie cu standardele si nivelul de calitate la care vrei sa le livrezi clientilor si partenerilor tai. Noi suntem foarte atenti la furnizorii nostri, sunt relatii de lunga durata si parteneri in care avem incredere.
Cred ca este important sa ai recomandari, sa fie companii cu care ai mai lucrat sau selectia furnizorilor sa fie bine documentata. Presiunea pe pret poate sa scada calitatea serviciilor si trebuie analizat modul in care impacteaza business-ul.
De asemenea, cred ca trebuie sa existe o rigurozitate a platilor, o disciplina. Este important sa ne platim furnizorii la timp, cu atat mai mult consider ca fiecare antreprenor vrea sa isi incaseze facturile in termenele agreate cu partenerii.”
Care sunt cele mai importante si eficiente metode pentru ca un antreprenor sa se mentina in top pe piata pe care activeaza?
„Pentru noi cred ca cel mai important este sa inovezi, sa ai proiecte noi, tematici si speakeri noi. O provocare este sa pastrezi standardele de calitate la un nivel inalt, constant. Pentru zona de evenimente business retentia partenerilor si a participantilor este esentiala, este important sa ai clienti pe termen lung, sa dezvolti un portofoliu si sa construiesti in jurul lui.
De asemenea, crearea unei comunitati este importanta, sa ai potentiali participanti sau parteneri care sa fie la curent cu proiectele tale, sa le oferi informatie de calitate si sa cresti brandul in randul persoanelor targetate.”
Care sunt cele mai importante sfaturi pe care le-ar da Daniel unui antreprenor?
„Antreprenoriatul este un act de curaj poate la inceput, dar care implica multa consecventa, munca, rabdare. Este important sa iti faci o documentare buna inainte de a demara un business, sa cunosti piata, sa stii exact cu ce vei veni nou, care este plusul tau valoare. De asemenea, o mare provocare pentru mediul antreprenorial din Romania este finantarea si trebuie sa iti securizezi business-ul din punct de vedere financiar. Si nu in ultimul rand antreprenorul trebuie sa inoveze si sa fie atent la toate oportunitatile pe care le ofera piata.”
Consideri informatia utila? Te rugam sa dai Like si Share pentru ca si alti antreprenori sa afle despre portalul nostru si te invitam sa te inscrii la newsletter pentru primirea ultimelor noutati din mediul afacerilor.
2931271