BusinessMark a organizat cea de-a cincea ediție a Tax & Finance Forum, eveniment care a avut loc pe 12 și 13 mai 2016, la București, Hotel Radisson Blu.
Forumul a reunit reprezentanţi ai Ministerului Finanțelor, ai celor mai mari companii de consultanță și experți financiari, factori de decizie din departamentele financiar-contabile ale celor mai importante companii prezente pe piața românească.
SESIUNEA 1
Invitații primei sesiuni de discuții au fost: Mihail Ionescu, Senior Tax Consultant, EY România, Ciprian Gavriliu, Director, Departamentul Servicii Fiscale, Prețuri de Transfer, Deloitte România , Mitel Spătaru, Tax Manager, FINEXPERT și Alina Predescu, Senior Manager, Global Mobility Services, KPMG România. Sesiunea a fost moderată de Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, Vicepreședinte, CCF.
Ciprian Gavriliu, Director, Departamentul Servicii Fiscale, Prețuri de Transfer, Deloitte România, a vorbit despre modificările aduse în acest an în sectorul preţurilor de tranfer în România.
”Principiul valorii de piaţă înseamnă ca tranzacţiile cu părţi afiliate trebuie să fie realizate în aceleaşi condiţii ca şi cum ar fi realizate între două companii independente. Sunt notorii deja diverse cazuri ale unor companii foarte cunoscute care au probleme cu autorităţile europene în ceea ce priveşte preţurile de transfer. Nu înseamnă că UE a venit cu concluziile şi a cerut rezolvarea situaţiei. Sunt companii, cum ar fi Starbucks, care au dat în judecată CE şi sunt nişte spete interesante care demonstrează că autoritatea europeană este atentă şi la preţurile de transfer. De asemenea, o atenţie sporită este acordată şi preţurilor de transfer pe care le implica activitatea ONG-urilor”, a explicat Ciprian Gavriliu.
Potrivit acestuia, în 2015 s-au făcut ajustari de preţuri de 150 de ori mai mari decât cele făcute în 2012 de autorităţile din România.
”În cazul unui contract cu o persoană fizică va trebui să trecem printr-o serie de teste pentru a afla dacă aceasta este dependentă sau independentă, sau activitatea intră în categoria veniturilor din alte surse. Această ultimă fază este un fel de „ţara nimănui” pentru că legiuitorul nu o reglementează foarte clar. Şi atunci apar diverse întrebări: înregistrarea fiscală este o opţiune sau o obligaţie? Recurența activităţilor se analizează din perspectiva persoanelor prestatoare sau a plătitorului de venit? Întrebarea noastră este de ce autoritățile au adus această categorie la această activitate? Lucrurile nu sunt deloc simple şi sper să le aducă la lumina până la finalul anului. Impresia mea este ca în loc să clarifice situaţia, autorităţile au dus lucrurile la nivelul anterior anului 2010, când ştim cu toţii ce s-a întâmplat cu renumită Ordonanţa 58, care a generat cozi imense şi multe alte probleme”, a afirmat Mitel Spătaru, Tax Manager, FINEXPERT.
Alina Predescu, Senior Manager, Global Mobility Services, KPMG România, a vorbit despre reglementările legale în cazul detaşărilor transnaționale.
”Cadrul legislativ este foarte stufos când vorbim despre detaşări transnaționale. Când vorbim despre o detaşare conform Legii 344, se încheie un act adiţional la locul de muncă. Sunt prevederi în Codul Muncii care spun ce trebuie să conţină acesta. Există şi câteva modificări noi în Revisal. Stopăm reţinerea la sursă a impozitului pe venit când angajatul depăşeşte 183 de zile de detaşare. Sunt convenţii când aceste zile se calculează în an fiscal şi altele unde acestea se calculează în orice perioadă de 12 luni. Dacă se prevede de la început că persoana este detaşată pentru o perioadă lungă stopăm de la început reţinerea la sursă.
Trebuie să fim atenţi la salariul minim, prevederile Codului Muncii, declararea în Revisal şi la criteriile privind impozitarea”, a explicat Alina Predescu.
Mihail Ionescu, Senior Tax Consultant, EY România, a oferit informații actualizate despre impozitul pe clădiri.
”Pentru persoanele fizice care utilizează clădirea în scop rezidenţial, valoarea este stabilită în funcţie de suprafaţă. Dacă clădirea deținută de persoana fizică este utilizată în scop nerezidenţial, este necesară o reevaluare care nu trebuie să fie mai veche de 5 ani. În cazul sediului social al unei persoane juridice, dacă sediul este folosit numai pentru înregistrare se consideră că acesta are numai scop rezidențial. Dacă se folosește cu alt scop trebuie făcută demarcarea pentru a stabili care este spaţiul folosit în scop rezidenţial. Dacă nu se poate face demarcarea trebuie stabilit dacă se deduc utilităţile. Dacă nu se deduc atunci se consideră că acea clădire este utilizată în scop rezidenţial şi se taxează în consecinţă”, a declarat Mihail Ionescu.
Mihaela Mitroi, Partener PwC Romania, Coordonator al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, Vicepreședinte, CCF, a oferit câteva informații despre noile modificări care vor deveni curând vizibile și pe plan naţional.
”Vom asista foarte curând la diverse modificări atât la nivel european cât şi pe plan naţional. Va creşte birocraţia şi transparența, vom asista la introducerea unor raportări suplimentare, atât pentru corporaţii cât şi pentru companiile normale. Aceste modificări sunt deja vizibile şi în România. Veţi vedea tot mai multe formulare de completat şi nu pentru că aşa doreşte România ci pentru că trebuie să ne adaptăm la reglementările europene”, a precizat Mihaela Mitroi.
SESIUNEA 2 – CFO Roundtable
Cea de-a doua sesiune de discutii i-a avut ca invitați pe: Gheorghe Achim, Director Financiar, Star Assembly – a Daimler Company, Manuela Maftei, Chief Financial Officer, ALTEX România, Mihaela Toader, CFO, Happy Tour și Ciprian Ladunca, CFO, Metlife. Masa rotunda a fost moderată de Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România și Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark.
”Modificările pe partea de fiscalitate au trecut la o nouă etapă. Provocarea majoră a fost să ne actualizăm partea de tehnologie. Cred că suntem pe drumul cel bun şi că România progresează mai rapid decât alte ţări din Europa. Partea digiatală ne dă timp să ne gândim la alte lucruri. Era digitală ne permite să ducem resursa umană acolo unde este nevoie de ea. Oamenii trebuie să fie acolo unde este necesară gândirea umană. De la oamenii din subordinea mea primesc cele mai bune idei de îmbunătăţire a activităţii. Nu există oameni neproductivi. Există doar oameni care nu sunt la locul lor. Dacă faci un efort să le găseşti locul în departamentul potrivit vei regăsi şi acea sclipire în ochii lor, iar recompensa financiară este pe măsură. De aceea poate fi puţin mai greu să clădeşti un departament puternic în interior care să susţină compania”, a declarat Manuela Maftei, Chief Financial Officer, ALTEX România.
Altex are 3 canale de vânzare: online, offline şi B2B, iar vizitele în magazine şi extragerea datelor oferite de platforma online sunt elementele pe care compania le folosește pentru a întâmpina nevoile clienților.
”Business-ul nostru deserveşte în general corporaţiile şi simt în bugetul lor și în cifrele noastre un ”optimism” al pieței. Consider că am trecut de perioada grea a optimizărilor de costuri și personal. Provocarea este în continuare finanţarea. Este greu să creezi business plan-uri într-o piaţă volatilă. Ai oportunitatea, vezi ce se poate face, dar să găseşti finanţare este foarte greu. O provocare petntru noi este şi să transformăm costurile fixe în costuri variabile. Am abordat problema finanţării şi din perspectiva sectorului bancar. Aici situaţia este foarte înghețată. Este greu să accesezi chiar şi capital de lucru, dacă vorbim despre investiţii, lucrurile sunt şi mai vesele. Este foarte greu să accesezi finanţarea necesară dar nu imposibil”, este de părere Mihaela Toader, CFO, Happy Tour.
În opinia sa, tehnologia aferentă sectorului financiar oferă specialiștilor libertate de mişcare şi oportunitatea de a accesa informaţiile relevante oricând.
”Dacă la început provocările erau pe partea financiar-contabilă, în ultimii ani provocările au fost multiple, iar poziţia de CFO s-a îndreptat către cea de Business Partner. Provocarea mea principală este aceea de a fi un suport real pentru colegi. Personal, m-am orientat către bănci care comunica uşor şi rapid cu mine, care îmi oferă diverse soluţii şi asta se manifestă şi pe plan profesional. Oamenii, procesele şi sistemele sunt cele care dau succesul unei companii. De asemenea, vă recomand tuturor să folosiţi servicii CSR”, a completat Ciprian Ladunca, CFO, Metlife .
Metlife are în România două milioane de clienţi. 1 milion sunt cei care sunt clienţi ai fondurilor de pensii.
”În producţie trebuie să creştem activitatea pentru a îndeplini cerinţele clienţilor şi pentru a asigura dezvoltarea firmei. Condițiile realizării unei bugetari eficiente ţin de foarte mulţi factori şi nu ţin numai de departamentul financiar. Toată echipa trebuie să contribuie la un plan de afaceri eficient. Provocările mari vin din evitarea riscurilor valutare, din înţelegerea noilor prevederi fiscale, altfel poţi ajunge în situaţii neplăcute. În ceea ce privește dezvoltarea digitală, aceasta este mai evoluată ca niciodată. Trebuie să avem sisteme care să ne raporteze datele complexe. Descoperim în fiecare zi că sunt soluţii noi care îţi permit să-ţi dezvolţi activitatea. Cosiderând schimbările care urmează, CFO trebuie să lucreze foarte bine cu IT-ul pentru a aduce companiile la nivelul necesar”, a declarat Gheorghe Achim, Director Financiar, Star Assembly – a Daimler Company.
Compania pe care o reprezintă și-a diversificat recent portofoliul de produse realizate în România datorită calificării oamenilor.
SESIUNEA 3
În ultima parte a zilei, invitații au fost: Daniel Mihai Tudor, Director Executiv Adjunct, Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice – DGRFP București, Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA, Noemi Popescu, Human Capital Manager, PKF Finconta, Valentin Durigu, Associate Director, Indirect Taxation Services, KPMG Romania. Discuția a fost moderată de Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România.
”Majoritatea efectelor Codului Fiscal abia acum încep să se vadă. De exemplu penalităţile de nedeclarare (începând cu obligaţiile fiscale ale anului 2016); modificarea calculului termenului de prescripţie; intentarea unei acţiuni direct în istanță, în condiţiile în care contestaţia nu este soluţionată timp de 6 luni (pentru contestaţiile depuse ulterior datei de 1 ianuarie 2016); suspendarea soluţionării contestaţiei datorită unei sesizări penale care vizează exclusiv mijloacele de probă – discuții la nivelul ANAF pentru centralizarea şi revizuirea într-un punct unic a sesizărilor penale iniţiate de inspectorii fiscali; consacrarea legislativă a principiului proporţionalităţii – invocat în rapoartele de inspecţie fiscală şi în sentinţele instaţelor”, a menționat Luisiana Dobrinescu, Partener, Dobrinescu Dobrev SCA.
Potrivit acesteia, pentru soluţionarea contestaţiilor există soluţii ca: anularea actului administrativ, desfiinţarea actului administrativ, respingerea soluţiei; susținerea orală a contestaţiei, principiul în dubio contra fiscum; opozabilitatea răspunsurilor obţinute de contribuabili din partea organelor fiscale; problemele legate de aplicarea legii în timp: termenul de contestaţie, termenul de prescripţie, momentul discuţiei finale.
”ANAF și contribuabilii ar trebui să fie parteneri. Şi noi întâmpinăm probleme în implementarea normelor legislative în vigoare. Din experienţa mea practică spun că nici ANAF şi nici contribuabilii nu pun corect problemele. La nivel central s-a luat decizia ca măcar la nivel regional să găsiţi intrebări şi răspunsuri la spețe ridicate de contribuabili. Sigur că nicio speţă nu seamănă cu alta tocmai din posibilitatea de a interpreta într-un fel sau altul reglementările fiscale. Încercam să punem accentul în timpul inspecţiei fiscale pe discuţia finală între contribuabil şi inspectori. Contribuabilul are acest drept şi mai are dreptul să conteste în scris concluziile inspectorilor fiscali. Este total eronat să cedaţi dacă inspectorii spun: lăsaţi lucurile aşa şi contestaţi dvs. ulterior. Este greşit. Este un viciu de procedură”, a explicat Daniel Mihai Tudor, Director Executiv Adjunct, Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice – DGRFP București.
Noemi Popescu, Human Capital Manager, PKF Finconta, a vorbit despre acordarea de beneficii sub forma Stock option plan.
”Legislaţia este restrictivă în România în ceea ce priveşte acordarea de bonusuri și facilităţi. Stock option plan a fost definit ca un program iniţiat în cadrul unei persoane juridice prin care angajaţii au dreptul de a primi acţiuni la preţuri preferenţiale sau în mod gratuit. Trebuie să analizăm foarte atent dacă sunt îndeplinite condiţiile cumulative impuse de lege în acest caz. Există o perioadă necasară de un an din momentul acordării acestei posibilităţi până în momentul acceptării acesteia de către angajaţi. Printre avantajele stock option plan se numără faptul că impozitarea nu se face la momentul exercitării dreptului ci la momentul vânzării titlurilor de valoare şi va fi impozitat numai cu 16%, din diferența rezultată din preţul de achiziţie şi cel de vânzare”, a declarat Noemi Popescu.
Potrivit acesteia, ca dezavantaj, societăţile nelistate care acordă astfel de beneficii salariaţilor sunt obligate să impoziteze aceste beneficii la momentul acordării opţiunii către angajaţi.
Valentin Durigu, Associate Director, Indirect Taxation Services, KPMG Romania, și-a intitulat prezentarea ”Codul Vamal al Uniunii şi legislaţia complexă – principalele implicaţii şi oportunităţi”.
”Nu am reuşit de când comunicăm cu MFP sa aflăm de ce nu vrea să aprobe aumite măsuri de simplificare. În domeniul vamal, de exemplu, o firmă din afara ţării care face import prin România dar îşi duce marfa în altă ţară are obligaţia de a înregistra în scopuri de TVA în România. Nimic nu împiedică statul român să renunţe la această înregistrare în astfel de situaţii. În loc de 1000 de companii care vor să importe din Asia prin Constanța şi să ducă marfa în toată Europa, s-ar înregistra 10 comisionari vamali care ar fi mult mai uşor de gestionat. Importatorii care fug în prezent de România pentru că vor să-şi simplifice viaţa ar putea importa prin noi şi asta ar genera venituri la bugetul de stat. Pe orizontală toată lumea ar avea de câştigat”, a explicat Valentin Durigu.
Colegul său, Mihai Petre, Senior Manager, Customs & Global Trade, Deloitte România, este de părere că relația de comunicare dintre departamentele financiar și logistic este esențială.
”Este important să nu pasăm aspectele vamale numai către departamentele de logistică. Comunicarea între departamentul financiar şi cel de logistică este esenţială. Ca noutăţi în ceea ce priveşte redevenţele, ar fi că mărfurile nu pot fi vândute cumpărătorului fără a se efectua plata unor redevenţe. Vom fi curând în situaţia ca în caz de control din partea DGV să vi se ceară dosarul referitor la preţurile de transfer. Nu spun că se va întâmpla asta mâine, dar cu siguranţă se va întâmpla în următoarele 6 luni-1 an. Ce putem face? Putem să securizăm valoarea în vamă – prin instrumente obligatorii – similare „SFIA” pe probleme vamale”, a declarat Mihai Petre.
A doua zi a Tax & Finance Forum a oferit răspunsuri la unele dintre cele mai importante aspecte fiscale în cadrul a 4 seminarii susținute de reprezentanți ai celor mai mari companii de consultanță: FINEXPERT, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA și PwC Romania.
Participarea la eveniment a echivalat cu 5 ore de pregatire profesională pentru membrii Camerei Consultanţilor Fiscali.
Eveniment organizat cu sprijinul Camerei Consultanţilor Fiscali din România.
Parteneri: EY Romania, PWC, Finexpert, PKF Finconta, Dobrinescu Dobrev SCA, Klarmedia, World Class si Graphtec Design.
Evenimentul are drept parteneri media: Finzoom, Legal Marketing, Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Femei in afaceri, Business Editors, Avocatura.com, Economic ZOOM, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Chalbert, Transilvania Business, Debizz, Administratie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucuresteni.ro, Manager Express, Economia Online, Think Business, Antreprenor in Romania, Rabbit Media si Plan de afacere.ro.
Despre BusinessMark
BusinessMark este o companie ce ofera servicii integrate de B2B, oferind clientilor sai modele de dezvoltare complexe, conectandu- i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.
Atat prin organizarea de evenimente business, cat si prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark isi propune sa vina in intampinarea partenerilor sai cu strategii de comunicare si promovare centrate pe business matchmaking si crearea de oportunitati de dezvoltare.
Consideri informatia utila? Te rugam sa dai Like si Share pentru ca si alti antreprenori sa afle despre portalul nostru si te invitam sa te inscrii la newsletter pentru primirea ultimelor noutati din mediul afacerilor.
Platforma online www.antreprenorinromania.ro reprezintă un ecosistem al reprezentanților mediului de afaceri românesc în care antreprenorii își fac cunoscute inițiativele, expertiza și ofertele de business într-un mediu colaborativ menit să dezvolte potențialul antreprenorial autohton prin facilitarea comunicării, dezvoltării de parteneriate, schimbului de servicii, diversificarea rețelelor de clienți și accesul la concepte și strategii în afaceri.