Business Challenge. Dinamizarea sectorului IMM-urilor si provocarile antreprenoriatului

0
505
business challenge 2015

IMM-urile se confrunta cu birocratie, taxe multe
si aces dificil la finantare

BusinessMark, cu sprijinul CCI Francaise en Roumanie, a organizat conferinta “Business Challenge. Dinamizarea sectorului IMM-urilor si provocarile antreprenoriatului”, pe 15 octombrie 2015 la Hotel Radisson Blu din Bucuresti.

Conferinta a fost compusa din doua sesiuni de discutii urmate de un workshop sustinut de Marius Ghenea, Antreprenor si business angel si Dragos Popescu, Managing Partner, Diagma.

In contextul in care in Romania se inregistreaza, la ora actuala, aproape 51.000 de IMM-uri active, avand o pondere de 9% din numarul total de firme si contribuind la valoarea adaugata totala in proportie de 24,5%, sectorul reprezentat de Intreprinderile Mici si Mijlocii constituie un punct fierbinte pe agenda politicilor guvernamentale si europene de relansare a mediului de afaceri.

Sesiunea I i-a avut ca invitati pe Anca-Laura Ionescu, Secretar de Stat, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de afaceri, Florin Jianu, Presedinte, Patronatul Tinerilor Intreprinzatori, fost Ministru pentru IMM, mediu de afaceri si turism, Cristian Parvan, Secretar General, Asociația Oamenilor de Afaceri din Romania, Ramona Ivan, Director, Directia Relații Externe si Finantari Structurale, CEC Bank si Presedinte, Comisia pentru Fonduri Europene, Asociatia Romana a Bancilor, Radu Ionescu, General Manager, Docentris, Peter Barta, Presedinte, Fundatia Post-Privatizare,  antreprenor, business angel si Alina David, Tax Manager, PKF Finconta.

”IMM-urile din Romania se confrunta cu probleme ca: birocratie, concurenta neloiala, taxe multe, controale abuzive si acesul dificil la finantare. Nu este de ajuns sa cunoastem aceste probleme ci trebuie sa venim in intampinarea lor. Probabil cunoasteti cele sapte programe pe care le implementam cu bani de la bugetul de stat. Anul acesta mai avem de deschis numai programul Empretec. Exista niste probleme de intelegere, dar cu siguranta se vor lamuri. Era programat sa il deschidem pe data de 15, dar vom devansa cu cateva zile”, a declarat Anca-Laura Ionescu, Secretar de Stat, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de afaceri.

Potrivit acesteia, Programul de minimis a fost deblocat.

”Pentru mine este important ca eforturile privind sprijinirea IMM-urilor sa fie cat mai intense si cu efecte vizibile. Am oferit si o idee. Cred ca trebuie sa luam clasamentele (competivitate, doing business etc) si sa vedem ce indicatori avem si in funcție de acestia sa imbunatatim competitivitatea Romaniei”, a declarat Florin Jianu, Presedinte, Patronatul Tinerilor Intreprinzatori.

Potrivit acestuia, Romania a urcat foarte mult de pe locul 128 pe locul 52 in lume in ceea ce priveste usurinta cu care se pot plati taxele. Florin Jianu a subliniat faptul ca in continuare este foarte grea obtinerea unei autorizatii de constructie.

”Focus grupurile ar trebui sa se axeze pe cateva domenii de maxim interes. Anumite institutii au persiflat IMM-urile, dar ele sunt viitorul. Sigur ca vor ramane corporatiile pe anumite zone, dar evolutia in tehnologie si servicii industriale inteligente reprezinta viitorul pentru IMM-uri, inclusiv pentru Romania”, a afirmat Cristian Parvan, Secretar General, AOAR.

Ramona Ivan, Director, Directia Relatii Externe si Finantari Structurale, CEC Bank, a prezentat date statistice despre fondurile europene alocate Romaniei in perioada de programare 2014-2020, in valoare de peste 40  mld. EUR. In ceea ce priveste implicarea CEC Bank in proiecte cu componenta europeana nerambursabila, acordate intre ianuarie 2008 si iunie 2015, banca a acordat 27.000 de credite, in valoare de 5,7 mld. Lei. Valoarea grant-urilor aferente a fost de 10 mld. Lei.

Radu Ionescu, General Manager, Docentris, a vorbit despre experienta lor in domeniul de printing de 18 ani. Compania promoveaza echipamente de tiparire: initial copiatoare, ulterior echipamente multifunctionale. Potrivit acestuia, verbele s-au schimbat: de la “a copia”, a tipari, a trimite un fax la  a scana, a dematerializa, de la “document output” la “document workflow”.

Peter Barta, Presedinte, Fundatia Post-Privatizare, a vorbit despre rolul Business Angels in consolidarea mediului de afaceri.

”Un business angel este o persoana care investeste banii proprii, individual sau in asociere cu alti investitori, in initiative la inceput de drum. De cele mai multe ori investitia se realizeaza sub forma de capital, in speranta recuperarii investitiei in cazul unui exit. In mod tipic acestia se vor implica in mod activ in dezvoltarea afacerii. Este prima sursa de capital după cei 3P (Parinti, Prieteni si alti Prosti) sau 3F (Family, Friends and other Fools)”, a afirmat Peter Barta.

Acesta a subliniat riscul mare pe care acesti investitori si-l asuma din resurse proprii si gradul de implicare in dezvoltarea afacerii.

Alina David, Tax Manager, PKF Finconta a vorbit despre impactul noului Cod fiscal asupra microintrerinderilor.

”Cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este 3%. Exceptie: persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice – cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni”, a explicat Tax Manager, PKF Finconta.

Alina David a explicat si  conditiile pentru plata impozitului pe profit (incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite): venituri într-un an fiscal > 65.000 euro si ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv.

Sesiunea a II-a i-a avut ca speakeri Bogdan Tudor, Founder & CEO, Class IT Outsourcing, Tudor Constantinescu, Antreprenor, fondator Chocolat, Octavian Badescu, Fondator, SameDay Courier, Doina Vilceanu, CMO, ContentSpeed, Mike Costache, Business angel, CEO, Chargeback Armor si Dragos Popescu, Managing Partner, Diagma.

”ContentSpeed este o platforma pe care ruleaza unele dintre cele mai mari magazine online din Romania. Le facem clientilor transmiterea viziunii lor despre businessul clasic in online. E-commerce-ul este in crestere. Romania este codasa la procentul cumparaturilor online versus cele clasice, dar suntem printre primele trei tari din UE ca si crestere a comerțului electronic. Acesta a crescut cu 15-35% în ultimii 5 ani”, a declarat Doina Vilceanu, CMO, ContentSpeed.

Acest lucru se traduce in provocari pentru companie, programatorii necesari fiind o resursa greu de gasit pe piata din Romania.

”In ultimii ani am decis sa lucrez pentru mai multe companii. Am trecut de la un singur sef la 300 de sefi. Ne ocupam de servicii IT. Suntem o companie romaneasca, cu 100 de IT-isti si oferim servicii de suport pentru consultanta IT. IT-ul este un domeniu care poate sa contribuie foarte mult la dezvoltarea Romaniei in urmatoarea perioada. Totusi in acest domeniu sunt foarte multe provocari, iar resursa umana necesara se gaseste din ce in ce mai greu si mai scump”, a afirmat Bogdan Tudor, Founder & CEO, Class IT Outsourcing.

”Am reusit in mediul in permanenta schimbare din Romania sa cream un brand care sa reziste. Am ajuns aici cu toate provocarile cu care toti cred ca ne confruntam. Dintre ele as mentiona lipsa de sustinere din partea autoritatilor si parca vointa de a distruge orice spirit antreprenorial. Cred ca in ultima vreme cu aceasta m-am confruntat cela mai mult, din pacate”, a declarat Tudor Constantinescu, Antreprenor, fondator Chocolat.

Dragos Popescu, Managing Partner, Diagma, a vorbit despre posibilitatea de a duce firmele din România pe piata din America, unde accesul la finantare este mult mai facil.

”Fac parte in Los Angeles dintr-un grup, Tech Coast Angels, care exista de 18 ani si este foarte cunoscut. In fiecare an analizam peste 1.000 de start-up-uri. Circa 200 ajung sa prezinte pe webex, 80 vin si prezinta in fata noastra de doua ori pe luna si aproximativ 15 primesc finantare, circa 400.000-500.000 de dolari. Noi platim ca sa fim membrii acolo si pot spune ca dupa 260 de start-up-uri in 18 ani, 58 au avut exituri, intre 1 si 38 au avut exituri cu banii investiti initial, 100 inca sunt hatching si vreo 100 au murit. Asta este statistica celei mai mare si celei mai vechi retele de angels investors. Sunt in Romania pentru a incerca sa gasesc”, a explicat Dragos Popescu.

 ”Sunt antreprenor. Am avut cateva proiecte pornite de la zero. Am in prezent un proiect in zona tehnologica. Este un fel de uber pentru curierat. Am de gand sa il dezvolt regional in mai multe orase. Este integrat cu Food Panda si procesam in jur de 5.000 de comenzi lunar. SameDay Courier este o companie care in acest an va ajunge la 2 milioane de euro cifra de afaceri. Este prima companie din Romania listata pe AeRo si prima companie de curierat listata la BVB”, a declarat Octavian Badescu, Fondator, SameDay Courier.

Potrivit acestuia, piata de curierat este una in crestere alerta datorita dezvoltarii comertului online, iar principala provocare a domeniului este reprezentata tot de resursa umana.

Partenerii evenimentului au fost: CEC Bank, PKF Finconta, Kyocera, World Class, Flori de Lux.ro, Artmark si Selfie Fun.

Partenerii media au fost: : Businessangels.ro, Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Start Ups, DeBizz, Legal Magazin, Learn & Go, 4 Career, Revista Valoare, Transilvania Business, Roportal.ro, Revista Valoarea, Bucuresteni.ro, MLM News, Femei in afaceri.ro, Economia Online, Business Woman, Plandeafacere.ro, Think Business.ro, Manager Express.ro si Antreprenorinromania.ro.

BusinessMark

BusinessMark este o companie care oferă servicii integrate de B2B, oferind clienţilor săi modele de dezvoltare complexe, conectandu- i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.

Newsletter portal afaceriConsideri informatia utila? Te rugam sa dai Like si Share pentru ca si alti antreprenori sa afle despre portalul nostru si te invitam sa te inscrii la newsletter pentru primirea ultimelor noutati din mediul afacerilor.

Membership portal