BusinessMark a organizat cea de-a doua editie a “IFRS Forum”, eveniment care a avut loc pe 15 iunie 2016 la Hotel Radisson Blu, Bucuresti.
Forumul a constituit cel mai important eveniment dedicat standardelor internationale de raportare financiara organizat in Romania, reunind reprezentanti ai Ministerului Finantelor, ai tuturor companiilor de consultanta si audit din Big 4, experti financiari, factori de decizie din departamentele financiar-contabile ale celor mai importante companii prezente pe piata romaneasca.
Invitatii primei parti a zilei au fost: GEORGETA PETRE, Director, Directia de legislatie si reglementari contabile, Ministerul Finantelor Publice, ANA-MARIA BUTUCARU, Director, Financial Services, PwC, ADRIAN BUNEA, Executive Director, Financial Accounting Advisory Services, EY Romania si ALEXANDRA SMEDOIU, Director, Consultanta fiscala, PwC Romania.
GEORGETA PETRE, Director, Directia de legislatie si reglementari contabile, Ministerul Finantelor Publice, a punctat schimbarile importante generate de Aplicarea IFRS in Romania.
”Incepand cu 2015 exista un raport de audit care prezinta ceva nou, faptul ca auditorul trebuie sa confirme cu privire la faptul că situatiile financiare sunt facute cu respectarea legislatiei. In cazul IFRS exista mai multa flexibilitate pentru alegerea tratamentelor contabile. Dar de multe ori se intampla insa ca acestea sa nu-si gaseasca echivelent in fiscalitate. Atunci este o mare provocare sa aplici aceste reglementari, iar provocarea este si mai mare la companiile cu capital partial sau majoritar de stat”, a declarat GEORGETA PETRE.
Aceasta a precizat ca MFP a facut o analiza a noilor reglementari si a descoperit mai multe provocari:
- Tratamente contabile neunitare pentru operatiuni similare
- Aplicarea IAS 29 – evidentierea in timp a rezultatelor inflatiei
- Pierderea din actualizarea la inflatie. Acoperirea pierderii (ct. 118)
- Tratamentul juridic, contabil si fiscal al rezultatului reportat
- Utilizarea sumelor din conturile de rezultat reportat in conformitate cu prevederile legale.
ANA-MARIA BUTUCARU, Director, Financial Services, PwC Romania, si-a intitulat prezentarea ”IFRS 9 – Instrumente financiare – adoptarea standardului de la 1 ianuarie 2018, implicatii, provocari”.
”Standardul IFRS 9 va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018, dar implementatorii asteapta sa vada rezultate chiar din acest an si unele banci chiar de anul trecut”, a precizat ANA-MARIA BUTUCARU.
Potrivit acesteia, schimbarea afecteaza toate companiile in ceea ce priveste instrumentele financiare ale companiilor.
”Categoria ”disponibil pentru vanzare” era in categoria reziduala. In IFRS 9, lucrurile trebuie sa fie putin mai simple. Businessul trebuie sa fie stiut de la inceput. Companiile trebuie sa se asigure ca aleg aceasta categorie reziduala sau ca nu exista alta optiune decat aceasta. (…) IFRS 9 nu presupune schimbarea 100% a modului in care determini pierderile in prezent. Informatia existenta poate fi folosita pentru a face trecerea la IFRS 9. In cazul bancilor procentul informatiei care poate fi refolosita este de 20-40%, iar in cazul altor companii este chiar de 60-90%”, a afirmat ANA-MARIA BUTUCARU.
ADRIAN BUNEA, Executive Director, Financial Accounting Advisory Services, EY Romania, a vorbit despre IFRS 16 – Leasing (Leases/ Clarifications to IFRS 15).
”Acest standard a fost publicat recent in ianuarie 2016. Ca noutate majora, locatarii vor trebui sa recunoasca in bilant active si pasive care anterior erau identificate in leasingurile operationale. Vestea buna este ca in ultima parte a discutiilor s-a hotarat sa nu schimbam si contabilizarea facuta de locator. Impactul major va fi contabilizarea contractelor de leasing a locatarilor. Ei vor trebui sa recunosca acel drept de utilizare a unui activ. Din aceasta deriva noi cerinte de prezentare a informatiilor”, a explicat ADRIAN BUNEA.
Noul standard va intra in vigoare la 1 ianuarie 2019.
”Daca anumite entitati opteaza pentru aplicarea in avans se poate doar daca au aplicat IFRS 15. Fiecare companie trebuie sa faca anterior analiza pentru a vedea daca acest standard va avea un impact major asupra raportarilor financiare. Locatarul va trebui, cand are un contract de leasing, sa contabilizeze un activ si o datorie de leasing (calculata cam cum facem acum pentru leasingul financiar). Exista doua exceptii. Daca la data tranzitiei la IFRS 16 contractele de leasing sunt de pana la 12 luni nu trebuie aplicata noua conditie. Daca activele individuale au o valoare mai mica de 5.000 de euro putem opta din nou sa nu aplicam standardul”, a punctate ADRIAN BUNEA.
ALEXANDRA SMEDOIU, Director, Consultanta fiscala, PwC Romania, a vorbit despre Societatile de investitii financiare – cum aplicam IFRS fiscal?
”Cine aplica IFRS? Institutiile financiare bancare, societatile listate la bursa, societatile de investitii financiare si anumite societati de stat. In Codul Fiscal au fost introduse anumite norme referitoare la IFRS in 2012, anul in care au aplicat bancile. Ceea ce avem acum in Cod este ceea ce a fost introdus atunci, adica prevederi aplicabile bancilor. De aceea ne este greu sa aplicam prevederile pentru toate celelalte societati. Am avut lungi discutii cu MFP pe aceasta tema. Modificarile sau clarificarile sunt destul de greu de implementat in practica. Cred insa ca IFRS reprezinta viitorul. Tendinta este de aliniere. In urmatorii ani vor fi tot mai multe societatile care vor aplica la acest standard”, a declarat ALEXANDRA SMEDOIU.
ALEXANDRA a precizat ca nu exista un cadru fiscal special aplicabil contribuabililor care au IFRS.
”In afara de ghidul emis in 2012 nu avem alt document care sa ne indrume. Tot ce se incadreaza in afara acestui ghid se bazeaza pe practica de industrie, judecata proprie etc. Cand am alt tratament contabil si impozitul pe profit se calzuleaza pe acele noi reglementari”, a explicat ALEXANDRA SMEDOIU.
Potrivit acesteia, exista insa Art. 21 din Codul Fiscal care implementeaza cateva reguli referitoare la aplicarea IFRS:
- Reguli speciale pentru sumele inregistrate in rezultatul reportat provenit din actualizarea ratei inflatiei
- Reguli speciale pentru sumele provenite din alte ajustari
- Reguli speciale pentru retratarea provizioanelor
Speakerii celei de-a doua sesiuni au fost: ALINA FANITA, CEO, PKF Finconta & IONUT SERBAN, Audit Manager, PKF Finconta, ADRIANA LOBDA, Audit Partner, Deloitte Romania, ELLA CHILEA, Director, Audit & Financial Advisory, Mazars Romania si CODINA PETRESCU, Senior Manager, Consultanta contabila, Servicii de Audit, PwC Romania.
ALINA FANITA, CEO, PKF Finconta, a vorbit, alaturi de IONUT SERBAN, Audit Manager, PKF Finconta, despre ” IFRS 15 – Venituri din contractele cu clientii – adoptarea standardului de la 1 ianuarie 2017, update, necesitatea emiterii unui nou standard, impactul asupra business-ului”.
”Datorita IFRS 15, utilizatorii de pe pietele internationale de capital pot verifica evolutia companilor care au implementat standardul. IFRS 15 se vrea a fi un standard pentru recunoasterea veniturilor in toate domeniile. Standardul se aplica pentru contracte cu clientii si vanzari de active non-financiare, care nu sunt produsul rezultat din activitatile de baza ale entitatii.
Standardul nu se aplica pentru contracte de leasing, de asigurari sau instrumente financiare si anumite drepturi/obligatii contractuale”, a afirmat ALINA FANITA.
IFRS 15 intra in vigoare de la 1 ianuarie 2018, dar aplicarea mai devreme este permisa.
”Principiul de baza este ca o entitate recunoaste veniturile aferente transferului de bunuri si servicii promise de catre clienti la o valoare care refletcta contraprestatia la care entitatea se asteapta sa aiba dreptul in schimbul bunurilor si serviciilor”, a completat ALINA FANITA.
IONUT SERBAN a descris tranzitia la IFRS 15 prin metoda retroactiva:
- Aplicare retroactiva IFRS 15 pentru fiecare perioada comparativa
- Ajustarea se reflecta la inceputul prime perioade comparative prezentatate
- In perioada comparativa se reflecta veniturile retratate pentru toate contractele
- Selectarea celor 3 solutii practice este posibila.
Este posibila si Metoda retroactiva, efect cumulativ.
”In aprilie 2016 au fost facute doua amendamente. Primul se refera la contracte finalizate – In cazul aplicarii metodei retroactive, IFRS 15 nu se aplica pentru contractele finalizate la inceputul primei perioade prezentate.
Dificultati in aplicare: infrastructura IT, numar crescut de estimari, schimbarea modelelor de business, costuri operationale mult mai ridicate, colectarea informatiilor istorice, informatii extensive de prezentat. Ce se poate face? Pregatirea profesionala a personalului, analiza timpurie a contractelor, dezvoltarea unui plan de tranzitie, monitorizarea tranzitiei si mentinerea unei evidente a procesului”, a explicat IONUT SERBAN.
ELLA CHILEA, Director, Audit & Financial Advisory, Mazars Romania, a vorbit despre ”Proiectul privind aplicarea conceptului de materialitate in intocmirea situatiilor financiare conform IFRS”.
”Practice Statement nu este echivalentul unui standard. Este un ghid de bune practici oferit de IASB. Societatile care aplica IFRS nu sunt obligate sa urmeze principiile oferite de Practice Statment, decat daca exista o obligatie impusa”, a precizat ELLA CHILEA.
In Practice Statement sunt discutate: caracteristicile materialitatii, cum sa aplicam conceptul de materialitate pentru prezentarea informatiilor si pentru notele explicative etc.
CODINA PETRESCU, Senior Manager, Consultanta contabila, Servicii de Audit, PwC Romania, a vorbit despre Tendinte globale in raportarea financiara. Cresterea relevantei situatiilor financiare.
”Rapoartele financiare au devenit tot mai complexe si mai greu de citit. Informatia care conteaza nu se vede, fiind ascunsa in prezentari standard si sabloane. Cu alte cuvine, rapoartele financiare sunt pregatite pentru ca trebuie, nu pentru ca vrem sa comunicam mai bine cu cei care trebuie sa inteleaga situatiile financiare. Din 2003, lungimea medie a rapoartelor financiare a crescut cu 30% ”, a afirmat CODINA PETRESCU.
”Pentru a simplifica situatiile financiare trebuie sa ne gandim cine sunt cei care le citesc. Apoi ce ii intereseaza si in ce structura ar putea sa gaseasca mai repede informatiile dorite? Care sunt mesajele cheie si cum putem sa facem pentru a fi mai usor intelese? Folosirea unui limbaj mai simplu si mai putin tehnic ar fi de ajutor, pentru ca persoanele care citesc nu sunt experti contabili”, a completat reprezentantul PwC Romania.
ADRIANA LOBDA, Audit Partner, Deloitte Romania, a vorbit despre IFRS 10 – Situatii financiare consolidate. Aplicarea IFRS in Romania.
”Ce aduce nou IFRS 10? Acesta revolutioneaza ideea de control. Cum ne gandim la conceptual de control in noua realitate economica? A fost necesara rescrierea conceptului. Conceptul de control era inteles si aplicat diferit de catre societati si era aplicat inconsecvent”, a afirmat ADRIANA LOBDA.
Potrivit acesteia, in principiul fundamental al IFRS 10, consolidarea este bazata pe control, controlul poate fi obtinut in diverse maniere si nu numai ca urmare a puterii de a guverna politicile financiare si operationale. De asemenea, Adriana este de parere ca expunerea la riscuri/beneficiii este unul dintre factorii necesari ai existentei controlului, dar nu este un factor determinant.
Evenimentul a inclus si seminarul cu tema “IFRS 16 LEASING (LEASES/ CLARIFICATIONS TO IFRS 15) , care a pus in discutie teme ca:
- Noua definitie a contractelor de leasing; arie de aplicare
- Noul model de contabilizare a contractelor de leasing din perspectiva locatorului si a locatarului
- Simplificari si exceptari permise de Standard
- Implicatii practice, inclusiv potentiale implicatii fiscal
Seminarul a fost sustinut de ANGELA MANOLACHE, Partner, Guvernanta, Risc si Raportare, KPMG Romania si IONUT MASTACANEANU, Tax Senior Manager, Servicii de Fiscalitate, KPMG Romania.
Cel de-al doilea seminar, Raportarea integrate – cerinte si beneficii. Impact in Romania, a fost sustinut de RALUCA ANTON, Manager Audit, Deloitte Romania.
Un eveniment organizat de BusinessMark cu sprijinul UNSAR.
Partenerii evenimentului sunt: PWC, Deloitte Romania, EY Romania, KPMG, PKF Finconta, Graphtec Design şi Klarmedia.
Evenimentul a avut drept parteneri media: Jurnalul de afaceri, Business Editors, Promoafaceri, Economic ZOOM, Femei in afaceri, StartUps, Business24, Ziare.com, Calendar evenimente, Legal Magazin, Transilvania Business, Debizz, Administratie.ro, Roportal.ro, MLM News, Revista Valoarea, Bucuresteni.ro, Manager Express, Economia Online, Manager.ro, Think Business, Antreprenor in Romania, Avocatura.com, Mark Media si Plan de afacere.ro.
Despre BusinessMark
BusinessMark este o companie care ofera servicii integrate de B2B, oferind clientilor sai modele de dezvoltare complexe, conectandu-i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.
Atat prin organizarea de evenimente business, cat si prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark isi propune sa vina in intampinarea partenerilor sai cu strategii de comunicare si promovare centrate pe business matchmaking si crearea de oportunitati de dezvoltare.
Consideri informatia utila? Te rugam sa dai Like si Share pentru ca si alti antreprenori sa afle despre portalul nostru si te invitam sa te inscrii la newsletter pentru primirea ultimelor noutati din mediul afacerilor.
Platforma online www.antreprenorinromania.ro reprezintă un ecosistem al reprezentanților mediului de afaceri românesc în care antreprenorii își fac cunoscute inițiativele, expertiza și ofertele de business într-un mediu colaborativ menit să dezvolte potențialul antreprenorial autohton prin facilitarea comunicării, dezvoltării de parteneriate, schimbului de servicii, diversificarea rețelelor de clienți și accesul la concepte și strategii în afaceri.