Suntem deja în plină desfășurare a anului 2020 și constat că există o mulțime de antreprenori cu care discut despre business-ul lor și planurile de dezvoltare a companiei, dar care încă nu și-au stabilit anterior obiectivele companiei pe anul 2020 și următorii 5 ani și care, realmente, nu ar putea să o facă într-o manieră realistă și productivă deoarece mulți nu cunosc încă rezultatele obținute pe anul 2019 întrucât nu au făcut o analiză în acest sens.
Pentru foarte mulți performanța companiei și rezultatele obținute se referă strict la câțiva indicatori economici: cifra de afaceri, profitul, rata solvabilității, fluxul net de numerar.
În realitate, însă, un antreprenor ar trebui să cunoască mult mai multe despre societatea sa pentru a răspunde dacă aceasta a performat sau nu în anul 2019, dacă este pe o pantă ascendentă și o poate menține și ce anume ar trebui să îmbunătățească. Indiferent de domeniul de activitate sau dimensiunea business-ului se impune să reflectezi asupra performanței companiei tale în anul 2019.
Doar după ce ai evaluat rezultatele anului anterior poți decide obiectivele pe noul an, planul de acțiune pentru atingerea lor, ce investiții sunt oportune sau ce măsuri mai radicale se impun pentru a evita derapaje grave ale afacerii.
Tu știi dacă anul acesta ar trebui să faci angajări sau concedieri? Știi dacă îți poți menține cifra de afaceri sau o poți crește? Ești conștient de motivele pentru care ai obținut actuala cifră de afaceri? Cunoști care este luna în care ai avut cele mai bune rezultate? Ai observat care a fost cea mai bună tactică pe care ai abordat-o în anul anterior?
Ai făcut o analiză asupra impactului pe care pandemia de Coronavirus o va avea asupra afacerii tale pe termen scurt, mediu și lung? Ți-ai făcut o planificare cu acțiuni concrete care să te poată ajuta să treci cu bine peste aceste momente dificile?
A evalua dacă societatea a performat sau nu în anul anterior nu însemnă doar a analiza cifra de afaceri și profitul, analiza trebuie să fie mult mai riguroasă pentru a observa eventuale situații de risc și a adopta cel mai bun plan pentru mitigarea lor. Acționarii unei companii sunt interesați preponderent de valoarea cifrei de afaceri și profitul obținut, în același timp sunt interesați și să își mențină sau crească nivelul dividendelor, prin urmare este important ca deciziile pentru anii următori să fie luate cunoscând cât mai bine rezultatele companiei din toate punctele de vedere.
Nu te lăsa descurajat de faptul că suntem în luna februarie și încă nu ai făcut această evaluare. Adevărul este că o poți face oricând în cursul anului, dar cel mai oportun moment este să începi anul cu ea deja realizată pentru a știi cum îți planifici activitatea în cursul anului. Mai bine mai târziu decât NICIODATĂ.
De asemenea, nu te lăsa tentat să cazi în capcana comodității sau a atotcunoscătorului care consideră că: „mi-a mers suficient de bine și fără o astfel de analiză, decât să pierd timpul cu analize mai bine îmi văd în continuare de treabă și făcut bani”. Un antreprenor cu viziune știe că strategia sa este una dintre principalele sale arme în piața competitivă, dacă nu îți oferi minimul de timp pentru a reflecta cu privire la afacerea ta, vei rămâne blocat în tumultul operațional și cel mai probabil vei rata oportunități și vei lua decizii mai puțin inspirate. Este adevărat că multe companii supraviețuiesc și fără astfel de calcule și analize, sau fără a fi avut vreodată vreun plan.
Dar sunt câteva aspecte de avut în vedere:
– există un procent extrem de mic de oameni care „au afacerile în sânge” și fac nativ sau intuitiv alegerile potrivite, dar chiar și aceștia, după ce reușesc își angajează în companie experți care să le atragă atenția cu privire la performanțele companiei, riscurile potențiale și mai ales oportunitatea realizării unor investiții;
– există un procent de antreprenori care au avut noroc. Dar să nu confundăm norocul cu succesul pe termen lung. Dacă te consideri norocos, o astfel de evaluare ți-ar putea confirma dacă într-adevăr până acum ai avut noroc sau în realitate, ai luat decizii foarte inspirate. De asemenea, o evaluare a performanței companiei îți va spune și dacă ești pe cale să rămâi fără noroc;
– îți propui doar să supraviețuiești sau să ai o afacere stabilă, sigură, și care se dezvoltă?
– majoritatea pierderilor companiilor, insolvențelor, falimentelor ar fi putut fi evitate și multe oportunități ar fi putut fi valorificate dacă societățile respective ar fi disecat rezultatele companiei din anul precedent, ar fi analizat cauzele și efectele și tras concluzii care să dea direcții în stabilirea obiectivelor anuale, calibrarea obiectivelor pe termen mediu și lung și adoptarea celui mai bun plan de acțiune.
TOATE companiile mari ale lumii: APPLE, INTEL, NESTLE, IBM, TOATE fac astfel de analize și evaluări la finalul anului, în decembrie, înainte de a pregăti obiectivele pentru anul următor. DE CE? Pentru că doar așa pot știi încotro se îndreaptă și să decidă cele mai bune măsuri pe care le pot adopta pentru a crește performanțele companiei sau pentru a-și păstra poziția în piață. Aceste companii, nu doar că fac aceste evaluări anual și au imaginea clară la finalul lunii decembrie, dar și investesc bani buni pentru a le avea și pentru a le verifica cu experți în diferite domenii. De ce să nu luăm exemplu de la cei mari?
În ORICE business se impune măcar o analiză sumară, de 30 minute, dacă să zicem că nu ai ambiții prea mari, însă indiferent de afacerea pe care o ai, este PRIMORDIAL pentru SĂNĂTATEA afacerii tale să știi ce ai realizat în anul trecut și să îți propui ce vrei să obții în noul an. Chiar dacă afacerea ta este un butic mic la colțul unui bloc sau un coafor de cartier sau o covrigărie sau un magazin online ori ai o afacere în domeniul high-tech, o companie IT, o firmă de contabilitate, AFACEREA TA are nevoie ca tu să știi cât mai multe despre ea.
Un antreprenor RESPONSABIL își cunoaște afacerea, știe ce realizări a avut, ce minusuri, unde mai trebuie să lucreze, pe ce trebuie să pluseze, cât de sus se poate duce și în ce condiții. TU ȘTII? Este asemeni unui părinte care nu se interesează deloc de situația școlară a copilului său, care nu știe ce note are copilul și la ce materii performează și la ce materii nu. Cei care au copii știu foarte bine că nu este suficient să te uiți în carnetul copilului, ci trebuie să încerci să înțelegi și de ce are acele rezultate și ce poți face ca să îl ajuți. Și, de asemeni, trebuie să ai grijă și la anturajul copilului și activitățile sale în afara școlii. La fel, o afacere poate fi pe hârtie de nota zece (raportându-ne la cifra de afaceri și profit), cum și un copil poate fi de nota zece într-o școală dintr-un sat din România, dar dacă îl duci la Harvard s-ar putea să nu treacă de nota șapte sau dacă intră într-un cerc de prieteni care îl îndeamnă să chiulească copilul de nota zece s-ar putea să devină rapid de nota opt.
La ce te poate ajuta evaluarea rezultatelor companiei din anul precedent?
- Să identifici dacă societatea ta a performat într-adevăr
- Să cunoști rezultatele firmei tale: Ce a mers bine? Ce a mers rău? Ce se putea mai bine?
- Să înțelegi dacă cifra de afaceri obținută este într-adevăr o performanță sau puteai/trebuia să obții mai mult?
- Să înțelegi dacă profitul obținut este cu adevărat satisfăcător
- Să știi ce poți/ar trebui să faci mai bine
- Să identifici factori perturbatori ai rezultatelor companiei
- Să identifici riscurile afacerii tale și cum le poți combate în noul an
- Să afli productivitatea companiei tale, a echipei și utilajelor folosite și să vezi dacă poți optimiza ceva pentru a crește profitul?
- Să știi care sunt cei mai performanți angajați ai tăi, precum și cei mai slabi
- Să știi dacă infrastructura operațională de care depinzi îți crește sau scade productivitatea în desfășurarea activității tale
- Să vezi dacă sunt cheltuieli care pot fi reduse
- Să identifici cei mai buni furnizori
- Să vezi care au fost cei mai buni/slabi parteneri ai tăi anul trecut și cu care este benefic să continui parteneriatul și în ce fel
- Să știi dacă sunt necesare noi investiții și în ce direcții
- Să știi ce se poate întâmpla cel mai bine dacă realizezi noi investiții
- Să știi dacă/când este momentul oportun pentru noi investiții
- Să afli aspectele care trebuiesc îmbunătățite
- Să știi dacă în comparație cu concurența ta, câștigi sau pierzi teren
- Să afli dacă te poți extinde și de ce capital poți dispune
- Să știi care au fost cele mai bune decizii pe care le-ai luat anul trecut
- Să știi care au fost cele mai proaste decizii pe care le-ai luat anul trecut
- Să știi ce obiective trebuie să îți stabilești pentru noul an
- Dacă ai avut și anul trecut obiective stabilite, evaluarea performanței companiei te va ajuta să determini dacă ți-ai atins țintele stabilite.
Dacă ai vrea să cunoști răspunsul la minim 3 dintre cele 22 de puncte de mai sus pe care este indicat să le știi despre afacerea ta îți recomand să îți rezervi timp cât mai curând pentru a realiza o scurtă evaluare a performanței companiei tale.
O astfel de analiză o poți realiza chiar tu și, eventual, verifica ulterior cu un specialist, învățând astfel cum să o faci singur pe parcursul anului sau pentru anii următori sau poți angaja un consultant de business care să o realizeze pentru tine.
Sunt o serie de factori la care trebuie să fii atent și pe care să îi ai în vedere pentru o astfel de analiză: cifra de afaceri obținuţă, profitul, cheltuielile, calitatea produselor, satisfacția clienților, performanțele angajaților, relațiile cu furnizorii și partenerii de afaceri. În decursul unor articole ulterioare mi-am propus să îți împărtășesc gratuit din expertiza şi ingredientele secrete pe care le folosesc atunci când realizez o astfel de diagnoză a unei companii, pentru a cunoaşte care sunt elementele la care trebuie să te uiți.
Dacă ai observații sau orice nelămurire/întrebare referitoare la informațiile prezentate mai sus, te invit să îmi scrii la adresa alina@antreprenorinromania.ro sau lasă un comentariu la acest articol.
Dacă ești interesat(ă) să participi la o sesiune online (Webinar) în care să realizăm împreună această analiză sau vrei să participi la un training plătit în care să înveți să realizezi această evaluare poți completa formularul de mai jos.
Director General al unei companii de consultanta de business si fonduri europene, are o experienta de peste 10 ani in accesarea si gestionarea de proiecte prin surse de finantare nerambursabile, fonduri europene si fonduri de cercetare-dezvoltare-inovare și de peste 5 ani în managementul inovației, dezvoltarea și extinderea afacerilor în plan internațional, networking de business și interconectare a mediului de afaceri din România cu entități din Uniunea Europeană.
Având un doctorat în Relații Internaționale și Studii de Securitate, aceasta s-a remarcat și ca expert pe problematici de politică internațională, politici și strategii ale Uniunii Europene, leadership internațional și strategii globale, participând la evenimente internaționale de profil.