Detaliem mai jos, prin extras din continutul ordonantelor, sectoarele direct afectate de masurile luate:
- Ordonanța militară nr. 1/2020 privind unele măsuri de primă urgență care privesc aglomerările de persoane și circulația transfrontalieră a unor bunuri
Art. 1 alin (1) : Se suspendă activitatea de servire și consum al produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nolcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spațiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locației.
- Insa e permisa activitatea de comercializare a produselor alimentarea alcoolice si nonalcoolice care nu presupun ramanerea clientilor in spatiile destinate acestui scop. Ex : drive-in, room-service, cathering.
Art. 2 alin (2) : Se suspendă toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închis.
- Aici intra : teatru, cinema, concerte, slujbe religioase, saloane de infrumutesare, casino, frizerii, evenimente stiintifice, medicale etc.
Art. 3 alin (1) : Se interzice organizarea și desfășurarea oricărui eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, în spații deschise.
- Daca organizezi activitati ce presupun participarea a maximum 100 de persoane esti obligat sa asiguri distanta de minimum 1 m intre persoane
Art. 5 alin (1) : Transportul dispozitivelor medicale și materialelor sanitare care asigură prevenția și tratarea afecțiunilor asociate COVID-19, precum și al medicamentelor cuprinse în Catalogul național al prețurilor medicamentelor autorizate de punere pe piață în România (Canamed), în vederea distribuirii în afara teritoriului României, este interzis.
- Ordonanță militară nr. 2/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
Art. 1 alin (1) : Se suspendă temporar activitatea în cabinetele de medicină dentară.
Alin (2) : Prin excepție, sunt permise intervențiile stomatologice de urgență.
Art. 2 alin (1) : Se suspendă temporar activitățile de comercializare cu amănuntul a produselor și serviciilor în centrele comerciale în care își desfășoară activitatea mai mulți operatori economici, cu excepția vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie.
Alin (2) : Prin centru comercial se înțelege „structura de vânzare cu suprafața medie sau mare în care se desfășoară activități de comercializare cu amănuntul de produse, servicii de piață și de alimentație publică, ce utilizează o infrastructură comună și utilități adecvate”, astfel cum este reglementat în anexa la Legea nr. 296/2004 privind Codul consumului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
- Prin urmare, orice fel de mall, centru commercial, isi va suspenda activitatile si vor ramane deschise doar magazinele alimentare, veterinare si cele de curatatorie
Pentru ca societatile afectate in mod direct sa beneficieze de masurile de sprijin din partea statului, dar si sa poata invoca forta majora ca temei pentru renegocierea clauzelor contractuale, este necesara obtinerea certificatului care atesta starea de urgenta sau a avizului de forta majora.
Certificatul starii de urgenta este valabil incepand cu luna aprilie 2020, si se acorda in baza unor documente justificative, printr-o procedura care se deruleaza exclusiv on-line, fiind eliberat de Ministerul Economiei.
Avizul de forta majora este emis de catre Camera de Comert si Industrie, contra cost si este conditionat de notificarea adresata partenerului contractual în legătură cu apariţia evenimentului invocat şi efectele sale asupra derulării operaţiunilor contractuale.
Certificatul privind situatia de urgenta emis de catre Ministerul Economiei este centrat pe prejudiciul suferit si reflectarea acestuia in Contabilitate, avand ca reper o perioada contabila anterioara.
Avizul privind situatia de forta majora emis de catre Camera de Comert si Industrie este centrat pe eveniment si pe impactul acestuia in derularea viitoare a contractului. In plus, art. X din Ordonanta nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare la punctul 3.
Instituie o prezumtie relativa cu privire la situatia actuala, ca fiind un caz de forta majora. Niciunul dintre cele doua documente nu se emite „pe banda rulanta” si implica o analiza punctuala a fiecarei situatii in parte.
In concluzie, propunem o analiza corecta si coerenta a situatiei cu care se confrunta aceste societati, care sa implice reorganizari la nivelul resurselor umane, renegocierea contractelor cu partenerii, precum si prioritizarea platilor care urmeaza a fi efectuate. Acest demers implica prezenta unui avocat, care sa ghideze factorii de decizie in sensul unor hotarari legale si proportionale.
Despre Casa de avocatura Bordianu si Asociatii
Societatea “Bordianu şi Asociaţii” activează de peste 10 ani pe piața avocaturii din Romania, echipa fiind formată din 7 avocați cu experiență în diferite arii juridice, ca de exemplu dreptul comercial, malpraxis, proprietate intelectuală sau dreptul muncii.
Pentru “Bordianu şi Asociaţii” cel mai important este clientul şi surmontarea problemelor juridice ale acestuia. Ne concentrăm toate eforturile, toate cunoştinţele şi experienţa acumulată, pentru a duce la bun sfârşit fiecare caz, fiecare relaţie profesională.
Valorile care ne ghidează în activitatea de zi cu zi sunt profesionalismul, transparenţa, comunicarea permamentă şi verticalitatea. Punând accent pe toate acestea, încercăm să facem din “Bordianu şi Asociaţii” una dintre casele de avocatură de top din România.
Contact: Catalina Bordianu Calangiu (Partener)
BORDIANU SI ASOCIAȚII
T 021 315.44.55, F 0746.155.022
catalina.bordianu@bordianusiasociatii.ro
www.bordianusiasociatii.ro
Nota: daca detineti alte informatii utile pentru antreprenori, nu ezitati sa le furnizati in comentarii, pentru a ajuta impreuna cat mai mult mediul de afaceri

2931271