START-UP NATION 2018 – CUM ÎȚI AUTOEVALUEZI ȘANSELE DE A OBȚINE FINANȚAREA?

0
2550

Deși apariția ghidului pentru Programul Start-up Nation 2018 se lasă încă așteptată, interesul față de acest program este foarte crescut, tot mai multe persoane începând deja primele demersuri pentru a accesa programul: discuția cu firme de consultanță, înființarea firmei și pregătirea listei de achiziții necesare.

Întrucât, programul se preconizează a fi mai competitiv chiar decât anul trecut, principala întrebare a celor interesați se referă la șansele de a obține finanțarea în cadrul ediției Start-up Nation 2018. Prezentul articol urmărește să ofere informațiile relevante pentru ca orice potențial aplicant să poată înțelege contextul programului și modul de a-și calcula șansele. La finalul articolul puteți găsi și câteva sfaturi practice care să vă ajute să luați o decizie cu privire la „a aplica sau a nu aplica”.

Start-up Nation 2017

În anul 2017, Programul Start-up Nation a fost aproape singura variantă de finanțare pentru afaceri de tip start-up, exceptând finanțările prin PNDR (Programul Național de Dezvoltare Rurală), sub-măsura 6.2 și finanțările prin GAL-uri (Grupuri de Acțiune Locală). Sub-măsura 6.2 a avut un buget mic în anul 2017, insuficient pentru finanțarea tuturor proiectelor depuse. GAL-urile urmăresc acțiuni la nivelul regiunii geografice în care își desfășoară activitatea, însă, cel mai adesea liniile de finanțare pe care le deschid nu sunt promovate corespunzător, motiv pentru care sunt, cel mai adesea necunoscute de către potențialii beneficiari. Cele două se adresau aproape exclusiv proiectelor din mediul rural, iar Start-up Nation a apărut ca o variantă firească de finanțare a proiectelor ce nu puteau îndeplini condițiile de eligibilitate pe cele două programe menționate anterior.

Datele statistice pentru anul 2017

În anul 2017, din totalul de 19.296 de proiecte depuse, 3.983 de proiecte au obținut punctajul maxim de 100 de puncte, 4.566 au obținut 95 de puncte, 4.684 au obținut 90 de puncte, iar 5235 au aplicat cu mai puțin de 90 de puncte. 270 de planuri de afaceri au fost înscrise greșit și nu au fost supuse analizei.

Toate proiectele cu 100 si 95 de puncte declarate conforme au intrat la finanțare, însă doar o mică parte din cele cu 90 de puncte au obținut finanțarea, respectiv business-urile ce s-au diferențiat de competiție prin faptul că au creat mai multe locuri de muncă.  În ultimele 5 zile de înscrieri au fost înregistrate 70% din proiectele ce au intrat în competiție (13.477), iar 34% (6.539) s-au înscris în ultimele 3 zile.

Prognoze pentru 2018

Odată cu lansarea Programului Start-up Nation a crescut și interesul pentru finanțări nerambursabile, după câțiva ani în care mediul de afaceri nu a avut prea multe opțiuni. Desfășurarea programului în condiții bune și numărul mare de afaceri finanțate au încurajat tot mai multe persoane să facă tranziția spre antreprenoriat, astfel încât, din toate estimările, anul acesta va fi an record pentru proiecte ce urmăresc obținerea de finanțări nerambursabile.

În anul 2018, Programul Start-up Nation are, oarecum, o alternativă– Programul Start-up Plus, care promite un număr similar de proiecte finanțabile. Sub-masura 6.2 prin PNDR nu are buget alocat pentru acest an, însă, rămân în continuare în joc finanțările acordate de GAL-uri. Am tratat pe larg diferențele dintre programele Start-up Nation și Start-up Plus în articolul 2018 – Anul antreprenoriatului prin fonduri nerambursabile.

Așadar, cel puțin la nivel teoretic am avea de-a face cu aprox 20.000 de finanțări pentru start-up-uri, iar logica ne dictează că acestea vor fi distribuite, cel mai probabil în funcție de șansele de a obține finanțarea: în cadrul Start-up Nation vor aplica beneficiarii care își desfășoară activitatea în domenii de activitate încadrate în categoriile de producție, programare IT și industrii creative, ce sunt bine punctate, iar cei care doresc să aplice pentru servicii, comerț sau coduri CAEN ce nu pot fi finanțate prin Start-up Nation, se vor orienta spre Start-up Plus.

Cum îți auto-evaluezi șansele de a obține finanțarea?

Desigur, firmele de consultanță îți vor evalua, majoritatea gratuit, eligibilitatea și șansele de a obține finanțarea. Cu toate acestea, îți poți realiza și singur o primă evaluare a șanselor de câștig și eventual poți folosi informațiile de mai jos pentru a alege din variantele de afaceri pe care ți le-ai dori, pe cea care îți poate maximiza cel mai bine șansele de succes. Astfel, poți optimiza timpul de care dispui și să porți primele discuții cu firmele de consultanță aplicate pe o idee viabilă.

Răspunsul la întrebarea: care sunt șansele mele de reușită cu un proiect pe Start-up Nation depinde în genere de 3 factori principali: punctajul pe care îl poți obține, bugetul total disponibil și concurența pe care o ai.

1. Punctajul maxim pe care îl poți obține este de 100 de puncte. În baza grilei de evaluare de anul trecut, care probabil nu va fi modificată în acest an, iată cum îți poți calcula punctajul:

  • Domeniul de activitate ales îți poate aduce maximum 40 puncte.
  • Domeniile de activitate cu cele mai mari șanse de succes sunt încadrate în categoriile – producție și programare IT (cod CAEN 6201) întrucât au alocat numărul maxim de puncte pe acest criteriu – 40 p
  • Industriile creative sunt punctate cu 35 p.
  • Serviciile primesc 30 p.
  • Comerțul și alte activități pot obține maxim 25 p.

Poți descărca întreaga listă a codurilor CAEN eligibile în 2017 de aici! Ele sunt sortate în funcție de categoria din care fac parte.

  • Numărul și tipul de locuri de muncă pe care le creezi îți pot aduce maximum 45 puncte.
  • Crearea a 2 locuri de muncă, față de 1 minim obligatoriu – 20 p;
  • Ambele locuri de muncă trebuie ocupate de către șomeri/persoane din categorii defavorizate/ absolvenți după anul 2012 – 25 p. Pentru un singur loc de muncă pentru persoanele din categoriile menționate se acordă 20 p.
  • Achizițiile pe care le faci îți pot aduce maximum 15 puncte.
  • Dacă investești peste 50% din valoarea finanțării în echipamente tehnologice sau software vei primi adițional 10 p.
  • Dacă minimum 25% din valoarea planului tău de afaceri înglobează tehnologii și/sau software-uri mai noi de 3 ani și poți proba acest lucru prin declarație de la furnizor/producător, atunci poți bifa caracterul inovativ al investiției și primi 5 p.

Practic dacă vrei să ai șanse de succes, trebuie să te asiguri că ai ales un cod CAEN cu un punctaj cât mai mare și reușești să bifezi punctajul total pentru locurile muncă și achizițiile de echipamente. 

O serie de elemente departajează proiectele în caz de punctaj egal, redate mai jos în ordinea importanței:

–   numărul de locuri de muncă ce urmează a fi create în cadrul programului;
– numărul de locuri de muncă ocupate de persoane din categoria persoane defavorizate/absolvenți după 01.01.2013/ șomeri;
–   achiziția de echipamente tehnologice;
–   activitatea pe care accesează programul;
–   data și ora înscrierii în program.

2. Bugetul programului aprobat pentru anul 2018 este de 700 milioane RON și ar ajunge pentru 3500 de aplicanți, însă Ministerul a declarat, în mod oficial faptul că urmărește suplimentarea bugetului până la suma de 2 mld RON, caz în care, 10.000  de proiecte ar putea obține finanțarea. Acest pas ar urma să fie făcut în cadrul primei realocări bugetare ce va avea loc în lunile iunie-iulie.

În practică, dacă vor fi bani doar pentru 3500 de proiecte, șansele de a câștiga proiectul sub 100 de puncte sunt destul de reduse și probabil ar intra la finanțare doar proiectele cu 95 de puncte și care reușesc să se departajeze.

3. Concurența. Dacă primele două aspecte sunt, relativ ușor de calculat, elementele ce țin de concurența din cadrul programului sunt dificil spre imposibil de estimat, însă, mai jos veți regăsi principalele elemente de luat în calcul.

Cum iei decizia?

În primul rând, cum e și logic, punctajul e factorul determinant în a alege dacă aplici în cadrul Programului Start-up Nation. Cel mai probabil, la fel ca și anul trecut, vor intra la finanțare toți cei care obțin punctajul maxim, și, cel mai probabil o parte (dacă nu toți) din cei care aplică cu 95 de puncte. Bineînțeles, trebuie știut că punctajul obținut nu garantează finanțarea, fiind doar primul filtru de selecție. Ulterior departajării date de punctaj, planul de afaceri trebuie completat corect, integral, secțiunile să fie corelate între ele, codul CAEN să fie corect ales pentru activitatea descrisă și achizițiile selectate să se preteze pentru afacerea prezentată.

Cu siguranță anul acesta va crește numărul proiectelor încadrate în categoria producție, însă, de la începutul fondurilor structurale în România, producția a fost încurajată, dar aproape niciodată nu a fost singurul domeniu de activitate ce a obținut finanțarea. Pentru a-ți deschide o afacere în producție, banii de care poți beneficia prin Program îți pot asigura, cel mai adesea minimul de dotări, iar, pe lângă finanțarea nerambursabilă mai ai nevoie de bani pentru materie primă și alte cheltuieli ce nu sunt acoperite prin finanțare. Așadar nu e un domeniu de activitate de care să te apuci fără a avea un minim de resurse financiare. În ceea ce privește codul CAEN de programare, acesta a prezentat un interes mare în 2017, iar în 2018 vor fi, cu siguranță mai mulți aplicanți, în condițiile aplicării scutirilor de la plata impozitului pe venit pentru firmele din acest domeniu.

Codurile CAEN încadrate în categoria „industrii creative” în schimb sunt atractive pentru aplicanți întrucât nu necesită resurse suplimentare semnificative pentru a demara activitatea. Sunt, adesea afaceri de tip „plug and play”, unde, odată ce ai echipamentele necesare pentru desfășurarea activității, poți începe să încasezi bani.

În condițiile în care numărul aplicanților de anul acesta va fi mai mare, cei care pot obține 90 de puncte au șanse extrem de mici de a mai intra la finanțare. Trebuie ținut cont și de faptul că o serie dintre aplicanții de anul trecut care nu au obținut finanțarea vor re-aplica și eventual se vor orienta spre coduri CAEN cu punctaje mai mari. De asemenea, există un număr semnificativ de persoane care în 2017 au decis că este mai prudent să își mai înfrâneze un an spiritul antreprenorial și să nu aplice pentru a aștepta să vadă modul de implementare al programului din 2017.

În situația în care vrei să îți crești șansele de a obține finanțarea, analizează elementele de departajare în caz de punctaj egal, respectiv asumă-ți angajamentul de a crea 3 locuri de muncă și, asigură-te că proiectul îți e înscris într-un timp foarte scurt de la deschiderea sesiunii de depunere a proiectelor.

Dar, cel mai important sfat pe care ți-l putem acorda e să te gândești, înainte de toate la business-ul tău, la nevoile acestuia, la câștigul potențial vs cheltuielile pe care le vei avea.

Ai nevoie de acel al treilea loc de muncă pentru a-ți crește șansele de a obține finanțarea? E rentabil pentru tine pe termen lung?

Ține cont de faptul că locurile de muncă trebuie menținute pentru o perioadă de 2 ani din momentul finalizării implementării proiectului. Pe alocuri, vei constata că e greu ca un start-up să susțină 3 locuri de muncă permanente și că, poate merită să riști cheltuielile pentru înființarea firmei și avansul acordat pentru consultanță pentru a-ți urma business-planul în forma în care l-ai gândit tu, decât să îți creezi obligații prea costisitoare pe termen lung. La urma urmei costul unui angajat cu salariu minim pe economie este de aproximativ 5200euro/an, deci pentru 3 locuri de muncă va trebui ca activitatea ta să producă minimum 15600 euro/an doar pentru a plăti salariile la nivel minimal.

Mult succes!
PS: Dacă ai nevoie de un consultant, completează formularul de mai jos

Articol realizat de expertii in consultanta Start-UP Nation de la www.startupprojects.ro