În data 16 octombrie, pe site-ul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, a fost publicată o nouă variantă de grilă de evaluare a proiectelor ce urmează a fi depuse pentru obținerea finanțării prin Programul Start-up Nation 2018.

Grilă de evaluare Start-up Nation 2018

Dacă la începutul lunii erau propuse schimbări majore, printre care amintim depunctarea proiectelor din domeniul IT, scăderea punctajului pentru deschiderea de noi afaceri în aria Industriilor creative și mai mult decât atât, favorizarea proiectelor depuse pe Servicii, în urma dezbaterilor purtate, a scrisorii deschise inițiate de Startupprojects.ro în care au fost semnalate scenarii posibile nefavorabile pentru mediul de afaceri din România ce ar putea apărea odată cu aprobarea modificărilor respective și a discuțiilor ample purtate pe acest subiect controversat ce ar putea descuraja potențialii antreprenori sa aplice pentru Start-up Nation 2018, o parte dintre propunerile anterioare au fost înlocuite, fapt pentru care a fost avansată spre consultare o nouă variantă de grilă de evaluare:Start-up nation proiect grila

Astfel, principalele noutăți ale versiunii actualizate de grilă propusă de Minister față de versiunea propusă la data de 1 octombrie 2018 pentru Programul de finanțare Start-up Nation sunt:

  1. Ridicarea punctajului pentru industrii creative la maximul de 30 de puncte și includerea acestora sub umbrela serviciilor, fapt ce va conduce la înscrierea unui număr substanțial de proiecte cu același punctaj, a căror departajare se va face în final în baza criteriilor de departajare, crescând astfel presiunea de a avea criterii de departajare, cât mai echilibrate și echitabile;
  2. Completarea explicației aferente criteriului E prin includerea perioadei urmărite: ultimii 5 ani (2013, 2014, 2015, 2016, 2017), criteriu care își menține în viziunea Ministerului importanța, având alocate 25 de puncte;
  3. Eliminarea criteriului de departajare „primul venit-primul servit” pentru proiectele de peste 90 de puncte și a închiderii aplicației la atingerea pragului de 150% și uniformizarea departajării proiectelor în ordinea punctajelor și a criteriilor de departajare. Această modificare este una dintre cele mai dezbătute propuneri propuse inițial de către Minister, propunerea inițială de a introduce acest criteriu de departajare fiind intens criticată și considerată „aberantă” de un număr semnificativ de consultanți din piață și potențiali beneficiari.

În Comunicatul de presă emis în această dimineață de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat este salutată dezbaterea creată, preponderent de către companiile de consultanță, și menționat faptul că au fost avute în vedere argumentele înaintate: „Am avut un proces de consultare publică intens, corect și onest, cu societățile de consultanță și în cadrul Comitetului Consultativ pentru Dezvoltarea IMM-urilor. Dezbaterile au fost de un real folos procesului de modelare a Start-Up Nation 2018 și am preluat în mod transparent și cuprinzător sugestiile tuturor părților interesate, cu precădere ale antreprenorilor, adevărații beneficiari ai acestui program. Le mulțumesc tuturor celor care au transmis propuneri cu privire la Programul Start-Up Nation și îi asigur că în elaborarea ediției 2018 am ținut cont de absolut toate sugestiile justificate și realiste primite”, a declarat ministrul Ștefan-Radu Oprea.

CITEȘTE ȘI:  Start-up Nation 2018: Proiect plan de afaceri publicat de AIPPIMM în perioada de consultare publică

Cu toate acestea, procesul de consultare publică este deschis pentru încă două săptămâni, timp în care Ministerul ar trebui să continue să evalueze și alte observații vis-a-vis de noua propunere de grilă.

Câteva observații privind grila propusă de Minister:

Punctaj maxim pentru afaceri din domeniile Producție, Servicii, Industrii creative

Suntem convinși că punctarea egală a ideilor de afaceri din domeniile: producție, industrii creative și servicii, va crește numărul de aplicanți, de firme nou deschise și va încuraja tinerii antreprenori, în special, să își deschidă propriul business.

Însă, aceste schimbări și faptul că nu mai există o diferențiere clară sau un clasament al celor trei domenii prin punctaj, poate aduce și un impact negativ asupra Programului Start-up Nation 2018 și asupra beneficiarilor săi, prin faptul că departajarea proiectelor cu punctaj egal s-ar putea să fie făcută în funcție de numărul de locuri pe care antreprenorii intenționează să le înființeze, fapt ce ar putea descuraja tinerii ce nu au certitudinea că pot susține măcar 4 locuri de muncă odată cu deschiderea afacerii, pentru a se diferenția de restul microîntreprinderilor.

Iar experiența cu Programul Comerț și Servicii de anul acesta, arată cât de dăunător poate fi acest criteriu de departajare pus ca fiind primul ca importanță, făcând nesustenabil programul și punând sub semnul întrebării succesul acestuia în perioada de monitorizare, în care mulți vor trebui cel mai probabil să dea banii înapoi pentru că nu vor putea susține numărul impresionant de angajați la care s-au comis. Nu ne-am dori să se întâmple acest lucru și pe Programul Start-up Nation 2018, în condițiile în care se știe că un număr mare de angajați asumat la început pentru un start-up poate constitui primul pas spre faliment.

Pe de altă parte, se pare că s-a renunțat la principiul “primul venit, primul servit”, motiv pentru care procesul de depunere al proiectelor nu va fi destabilizat și nu va încuraja încărcarea ilegală prin utilizarea de software-uri specifice pentru depunerea a cât mai multor planuri de afacere.

Densitatea IMM-urilor

Cu toate acestea, în noua grilă se păstrează criteriul privind densitatea IMM-urilor/ 100 locuitori, motiv pentru care județe precum București, Ilfov sau Cluj, vor fi în continuare depunctate în cazul în care potențialii beneficiari ar vrea să își înființeze societățile sau să își implementeze planurile de afacere în aceste județe, considerate deja “dezvoltate”.

Apreciem șansa oferită județelor care necesită un astfel de sprijin economic și inițiative specifice pentru buna lor evoluție economică, în special, dar considerăm că discrepanța este mult prea mare în ceea ce privește punctajul, dat fiind faptul că pentru localitățile (rural sau urban) din județele în care numărul de IMM la nivel județean/ 100 locuitori este < 4 ,se vor acorda 20 de puncte, în timp ce pentru pentru localitățile (rural sau urban) din județele în care numărul de IMM la nivel județean/ 100 locuitori este >= 4, doar 5 puncte, fiind observat astfel că există șanse infime pentru crearea de noi business-uri susținute prin Start up Nation 2018  în cele două mari centre universitare ale României.

CITEȘTE ȘI:  Start-Up Nation 2018: Propunerile de "îmbunătățire, transparentizare și deblocare" a grilei de evaluare a programului de finanțare

Un efect pervers al acestui criteriu, potrivit declarațiilor consultanților din piață, ar putea consta în faptul că mulți bucureșteni și clujeni vor fi tentați să își mute sediile sociale sau locurile de implementare (este încă neclar criteriul) în județele limitrofe București-Ilfov și Cluj, și ulterior să își relocheze afaceri în București, Ilfov sau Cluj. Astfel că, acest criteriu va încuraja spiritul antreprenorial al tinerilor spre soluții „creative” din dorința de a-și duce la îndeplinire scopul de a crea un start-up. Cu toate acestea, nu este de dorit ca o instituție a statului să încurajeze astfel de situații.

Departajarea punctajelor egale

Actuala propunere de departajare a punctajelor egale poate crea efecte extrem de dăunătoare vis-a-vis de obiectivele Programului Start-up Nation 2018 și rezultatele pe termen mediu, creând premisele finanțării unor afaceri greu de susținut pe termen mediu de pe urma cărora statul să aibă de pierdut. Experiența practică a antreprenorilor din IMM-uri arată faptul că majoritatea micro-întreprinderilor, cel puțin în primii 2 ani de activitate nu au mai mult de 2 angajați full-time pe perioadă nedeterminată.

Avans de 30% la cererea beneficiarului

Nu în ultimul rând, în cadrul noii grile pentru Programul Start-up Nation, este precizat că se va acorda la solicitarea beneficiarului, un avans de până la 30% din suma totală aprobată în condițiile stabilite prin schema de ajutor de minimis prevăzută, fapt pentru care beneficiarii vor putea începe mult mai repede procesul de implementare al proiectelor.

Pentru moment, Ministerul nu a publicat lista de coduri CAEN pentru ca antreprenorii să știe exact dacă proiectele lor sunt eligibile, și nici nu a clarificat criteriul densitate IMM, dacă este avut în vedere locul de implementare sau sediul social.

Reamintim că orice sugestie sau propunere de îmbunătățire a grilei sugerate de către Minister pot fi transmise până la finalul lunii către Minister la adresa de email: [email protected] si [email protected].

Portalul Antreprenor in Romania

Platforma online www.antreprenorinromania.ro reprezintă un ecosistem al reprezentanților mediului de afaceri românesc în care antreprenorii își fac cunoscute inițiativele, expertiza și ofertele de business într-un mediu colaborativ menit să dezvolte potențialul antreprenorial autohton prin facilitarea comunicării, dezvoltării de parteneriate, schimbului de servicii, diversificarea rețelelor de clienți și accesul la concepte și strategii în afaceri.


PARTENERI OFICIALI

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here