Start-up Nation 2018: 9 pași pe care îi poți realiza în vederea pregătirii unui proiect câștigător chiar înainte de lansarea programului

2
1372
Nivel de apreciere

Nu trebuie să aștepți neapărat până apare noul ghid al programului Start-up Nation pentru a începe să lucrezi la un potențial proiect pentru Start-up Nation. Sunt o serie de pași pe care dacă îi parcurgi din timp, îți poți crește șansele de a avea un proiect bine gândit și scris care să obțină finanțarea.

Iată ce poți să faci până la lansarea programului:

  1. Documentează-te cu privire la Program: citește despre ediția din 2017 pe site-ul aippimm.ro, parcurgând documentele disponibile, urmărește articole despre program, scrise de persoane sau firme avizate și intră în grupuri care diseminează informații relevante. Dacă ai ocazia participă la sesiuni de informare unde sunt prezenți reprezentanți ai Ministerului sau Agențiilor care se ocupă de implementarea programului. Cu siguranță și intalnirile organizate de către firme de consultanță te pot ajuta.
  2. Analizează grila de evaluare de anul trecut, lista de cheltuieli eligibile: urmărind criteriile de anul trecut îți poți da seama în linii mari cum poți obține un punctaj cât mai mare și, de asemenea, ce poate fi finanțat prin program. Dacă ghidul de anul trecut ți se pare un pic greu de parcurs, poți citi în portal articolul: START-UP NATION 2018 – CUM ITI AUTOEVALUEZI SANSELE DE A OBTINE FINANTAREA?  Pe măsură ce parcurgi grila, notează eventuale întrebări sau neclarități pentru a le adresa unui consultant cu experiență sau în grupul nostru de Facebook , unde poți vedea opinia mai multor consultanți din piață.
  3. Alege-ți ideea de afacere. Dacă nu ai deja o idee mult visată care îți poate aduce un punctaj mare, verifică lista codurilor CAEN și selectează 1-2 idei de afaceri pe care ți-ar plăcea să le implementezi sau pentru care consideri că ești pregătit. Am scris mai multe despre alegerea ideii de afaceri în articolul: Start-UP Nation 2018: Mini Ghid de alegere a ideii de afacere pentru programul de finantare
  4. Documentează-te ce presupune afacerea selectată: ce resurse (umane, financiare), echipamente sunt necesare, ce cheltuieli minime ar implica, care sunt veniturile pe care le poți obține, care ar fi competiția ta principală și cum crezi că te-ai putea diferenția față de aceștia.
  5. Fă-ți o listă inițială de costuri: această listă trebuie să includă tot ceea ce crezi tu că ai nevoie pentru a desfășura activitatea aleasă – echipamente, software, mobilier, număr de angajați, materii prime (!producție fără materie primă nu este posibilă), costuri cu spațiul, contabilitate, avize și autorizații etc. Verifică ce cheltuieli sunt eligibile.
  6. Evaluează-ți veniturile potențiale și strategia pe care o abordezi ca să ai succes: indiferent de domeniul ales, ar trebui să încerci să afli ce venituri poți obține și în ce condiții. Poți cerceta piața, concurența, și să te gândești care ar fi cantitățile cele mai realiste pe care le poți vinde tu. Apoi compară aceste venituri cu costurile.
  7. Începe discuțiile pentru înființarea firmei: este foarte important înainte să înființezi firma să ai în vedere toate elementele de mai sus și faptul că pentru a fi eligibil asociatul/asociații nu trebuie să mai fi avut autorizat codul CAEN care solicită finanțarea autorizat într-o altă firmă (intreprindere mica sau mijlocie 10-249 angajati) în ultimul an, sau in anul in care solicita finanțare. Poți trece mai multe coduri CAEN în actul constitutiv dintre cele eligibile și chiar și neeligibile, dacă vei desfășura și alte activități. Discută cu cei care îți înființează firma despre activitatea pe care vrei să o desfășori întrucât aceștia îți pot sugera și alte coduri CAEN de care vei avea nevoie în viitor.
  8. Caută-ți o firmă de consultanță care să te ajute să scrii și implementezi proiectul: desigur, acest pas ar putea fi la fel de bine și pasul numărul 1. Poți încerca să îți scrii și singur proiectul, dar este recomandat să lucrezi cu o firmă de consultanță, întrucât îți poți crește considerabil șansele de a obține finanțarea. Poți începe să verifici ofertele mai multor firme din piață pentru a fi sigur că plătești un preț corect și că lucrezi cu oamenii potriviți.Prețul corect nu înseamnă neapărat cel mai mic preț existent, ci ar trebui să analizezi un cumul de elemente: expertiza celor cu care vei lucra, oferta și contractul pe care ți-l oferă, dacă sunt alături de tine pe tot parcursul proiectului, cum rezonezi cu ei la prima întâlnire, dacă au capacitatea de a veni cu sfaturi de business, dacă sunt motivați doar de a câștiga proiectul sau vor să scrie un proiect viabil și pentru tine în implementare, dacă oferta lor include alte facilități.

    Dacă identifici din prima o firmă de consultanță care îți prezintă încredere, îți poți optimiza timpul și să oprești căutările.Întrebări importante pentru luarea deciziei cu privire la firma pe care o alegi:
    – A mai lucrat cu astfel de proiecte?
    – A câștigat proiecte?
    – A lucrat și pe alte tipuri de finanțări?Un consultant care a lucrat și a avut succes pe mai multe programe va fi capabil să îți scrie un plan foarte bun de afaceri, să îți dea mai multe sfaturi și chiar să te direcționeze spre alte surse de finanțare. Câți ani de experiență au membrii echipei?Programul Start-up Nation nu este neapărat un program dificil pentru un consultant cu experiență sau o persoană care știe cum să citească corect regulamentul sau a avut oarecare experiență pe proiecte. De aceea, anul trecut au apărut o serie de noi consultanți și firme de consultanță care lucrează pe acest program, dar care nu au prea multă expertiză.O parte dintre aceștia au obținut rezultate bune, însă există un număr semnificativ de beneficiari care au reclamat anul trecut că situații de genul „le-a dispărut consultantul” sau „consultantul meu nu știe x lucru” sau „ consultantul mi-a dat un sfat greșit” sau „ firma x de consultanță m-a păcălit și nu am câștigat proiectul”.Este consultantul capabil să îmi explice toate regulile pe înțelesul meu? Pare a avea consultantul o minimă experiență de business astfel încât, dincolo de a ști să scrie un proiect câștigător să verifice premisele de la care plec cu business-ul meu?
    Și abia apoi poți evalua dacă prețul este corect cel solicitat.Este bine de știut că anul trecut, au existat o serie de beneficiari care au renunțat la implementarea proiectului pentru că și-au dat seama fie că nu este pentru ei, fie că nu au înțeles corect programul, fie că nu pot susține ce și-au asumat (număr de angajați), fie că nu au banii necesari pentru materiile prime, sau pentru că au fost prost consiliați. Cu siguranță că, trecând prin pașii de mai sus, sau având alături de tine o firmă de consultanță bună, nu vei ajunge în această situație. O ultimă întrebare ar fi dacă există anumite facilități pe care le poți avea dacă lucrezi cu o anumită firmă de consultanță.

    De asemenea, poți fi atent în luarea deciziei și la avansul perceput de firmă. În mod normal, orice firmă de consultanță veritabilă va percepe un avans pentru a demara munca. Gândește-te că acel avans reflectă determinarea ta în ochii firmei de consultanță de a câștiga proiectul și o răsplată minimă pentru efortul pe care îl depune pentru a-ți scrie proiectul. Majoritatea firmelor de consultanță practică următoarea metodă de a solicita plata: avans și success fee- pe care îl plătești doar dacă proiectul este câștigător.

  1. Începe să lucrezi la planul de afaceri. Chiar dacă a fost sau nu publicat ghidul, poți începe să lucrezi la bugetul proiectului ținând cont de cheltuielile eligibile și de schița ideeii de afaceri.

Articol realizat de expertii in consultanta Start-UP Nation de la www.startupprojects.ro


  • Marian Patru Tudor

    Multumesc pentru sfaturile competente.
    Succes in continuare.

     
    • http://antreprenorinromania.ro/ Antreprenor in Romania

      Multumim frumos si ne bucuram ca va putem fi alaturi cu informatii utile