Start-up Nation 2018 reprezintă o sursă de finanțare nerambursabilă foarte atractivă pentru mulți antreprenori la început de drum sau persoane care își doresc să facă pasul spre antreprenoriat. Astfel, interesul pentru acest program este foarte mare și competiția se va dovedi a fi pe măsură. La data de 30 martie, pentru o zi, a fost publicat draftul de procedură pentru Programul Start-up Nation 2018. Imediat după acest moment, mulți beneficiar au demarat primii pași pentru a obține finanțare de până la 200.000 lei nerambursabili. Un număr semnificativ de persoane au contractat deja servicii de consultanță pentru Start-up Nation, alții au solicitat consultanța gratuită pentru eligibilitatea ideii de afaceri, alții însă, deși interesați de program, încă nu au început serios să își pregătească proiectul.
Proiectele finanțate prin programul Start-up Nation pentru un consultant fonduri europene cu experiență nu prezintă un grad de complexitate ridicat și pentru orice firmă de consultanță pe finanțări nerambursabile elaborarea proiectului nu ar trebui să ia mai mult de câteva zile, însă știm că există tentația de a lăsa pe ultima sută de metri scrierea acestuia. Articolul de mai jos vă oferă 10 motive pentru care este nevoie să începi din timp să lucrezi la proiectul pentru Start-up Nation:
- Ai nevoie să aloci timp pentru a înțelege în linii mari Programul de finanțare Start-up Nation și să decizi dacă ai nevoie sau nu săa apelezi la serviciile unui consultant pe Start-up Nation. Este indicat să afli ce anume se finanțează, în ce condiții, ce domenii de activitate sunt mai bune punctate, iar în funcție de asta să îți alegi afacerea pe care vrei să o demarezi. Marea majoritate a firmelor de consultanță îți vor pune la dispoziție toate aceste informații în mod gratuit, însă îți recomandăm să citești și informațiile oficiale puse la dispoziție de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat pe site-ul aippimm.ro (momentan este în curs de actualizare). Poți descărca draftul de procedură publicat la data de 30 martie de aici. În funcție de gradul tău de înțelegere a Programului, poți apela la serviciile unui consultant fonduri nerambursabile, sau poți decide să îți scrii pe cont propriu proiectul. Ține cont însă de faptul că, prin decizia de a apela la un consultant pentru Programul Start-up Nation îți crești șansele de reușită, întrucât poți beneficia de know-how-ul acumulat de către acesta în sesiunea anterioară a Programului și poți evita greșelile ce pot conduce la respingerea proiectului sau îți pot cauza problem pe parcursul implementării. Însă mare atenție cum alegi firma de consultanță cu care lucrezi, există un număr mare de beneficiari nemulțumiți de consultanții cu care au lucrat sau persoane care au vrut să aplice și nu au reușit din cauza consultanților aleși.
- Este necesar să îți faci un buget pentru cheltuielile eligibile prin program. Acest lucru presupune că trebuie să știi ce echipamente, software-uri, mobilier, mașină, utilități etc. sunt necesare afacerii tale, să identifici cele mai bune soluții disponibile și să afli prețurile acestora. Pentru unele tipuri de cheltuieli poți găsi destul de ușor oferte pe siteuri de comerț electronic, însă, în cazul în care activitatea ta implică achiziția de echipamente industriale, sau extrem de specializate, e puțin probabil să le găsești la vânzare pe siteuri. În plus, ai grijă să nu îți supradimensionezi sau subdimensionezi achizițiile. Spre exemplu, în cazul unei brutării nu are sens să îți aloci o parte considerabilă din buget pentru achiziția unui cuptor pentru 100 de pâini, în condițiile în care restul echipamentelor nu au o asemenea capacitate de producție, și invers. Acest buget îți va fi solicitate de orice consultant la care vei apela.
- Trebuie să estimezi valoarea cheltuielilor ce nu sunt eligibile prin program. Există numeroase tipuri de cheltuieli ce nu sunt eligibile prin program, printre care amintim: amenajarea spațiului, garanția solicitată de către marea majoritate a proprietarilor spațiilor date spre închiriere, materia primă, ustensile și consumabile, asigurările pentru echipamente obligatorii prin program. Toate acestea adunate, îți pot crește costurile de implementare în mod considerabil. Ai resursele financiare necesare pentru a le susține? La acestea adăugăm și cheltuielile solicitate de către bancă pentru acordarea creditului punte, în situația în care optezi pentru asta chiar dacă acești bani vor fi recuperați ulterior, întrucât îți vor crește cheltuielile inițiale.
- Dacă nu cunoști deja domeniul de activitate pe care vei aplica, ai nevoie să înțelegi ce presupune activitatea pe care vrei să o desfășori, ce avize și autorizații sunt necesare.. Pe lângă avizele, autorizațiile și serviciile standard de care au nevoie toate businessurile în România (PSI, SSM, analiza de risc la securitatea fizică etc), unele tipuri de activități (în special de producție) mai necesită, după caz și altele: ISU, ANSVSA, autorizație de mediu etc. Ține cont de cerințele necesare pentru a le obține și de faptul că acestea nu sunt cheltuieli eligibile. De asemenea, și căutările tale pentru spațiu (dimensiunea și costurile) pot fi influențate de tipurile de avize de care ai nevoie.
- Estimează costurile pentru locația de implementare a proiectului. În situația în care nu ai un spațiu corespunzător pentru desfășurarea viitoarei tale activități, vei fi nevoit să îți închiriezi unul în perioada de implementare a proiectului. Planul tău de afaceri trebuie să conțină și o descriere succintă a tipului de spațiu în care vrei să îți desfășori activitatea, iar bugetul proiectului trebuie estimate în mod realist. Așadar, încearcă să îți calculezi cam de cati mp ai avea nevoie, cam cât costă acel spațiu, bugetezi sau nu TVA pentru chirie?
- Fă-ți o analiză de piață pe cât se poate de realistă. Care sunt potențialii tăi clienți? Ai cum să ajungi la ei? Care sunt competitorii tăi? Cu ce te poți diferenția față de aceștia? Câți bani poți cere pentru produsele/serviciile tale? Îți ajung pentru a-ți plăti toate cheltuielile și, evident pentru a-ți produce profit? După ce analizezi toate aceste aspecte, poți să îți dai seama în ce măsură are sens să aplici la Program, dacă îți poți respecta angajamentele pe termen lung.
- Evaluează resursele necesare pentru a desfășura activitatea: de unde îți procuri materia primă și dacă găsești forță de muncă să se încadreze în categoriile punctate. Există zone geografice sau orașe în care șomajul este aproape inexistent, așa cum există și meserii ce nu se mai practică, pentru care nu mai există specialiști. De asemenea nu sunt puține cazurile în care principalele dificultăți întâmpinate de către antreprenori sunt legate de obținerea materiei prime (ex: producătorii de peleți/bricheți în afara zonelor montane sau afacerile ce vizează deshidratarea și conservarea fructelor în afara sezonului).
- Înființarea societății durează între 3-7 zile. În perioada de înscriere a proiectelor în 2017, termenul de soluționare de la ORC a crescut considerabil, ajungând până la 3 săptămâni din cauza volumului foarte mare de solicitări. Din această cauză, numeroși beneficiari nu au reușit să își depună proiectele. Dacă vrei ca o firmă de consultanță să înceapă lucrul la proiect va trebui să semnezi un contract de consultanță, pe care îți recomandăm să îl semnezi direct pe firmă și plata facturii de avans să fie tot de pe firmă. Cu cât ai firma mai târziu cu atât mai târziu va fi preluat dosarul tău.
- Ține cont de faptul că un proiect bun nu se scrie pe fugă, ci este bine documentat și întocmit. Chiar și dacă alegi să lucrezi cu un consultant cu experență, durata de timp pe care acesta o are la dispoziție pentru a-ți scrie proiectul îi influențează calitatea, iar în contextul în care, cererea depășește cu mult oferta în perioada de înscriere online a proiectelor, poți să te trezești în situația în care nu mai ai cu cine să lucrezi, sau că proiectul tău va conține erori ce pot conduce la respingerea proiectului sau care te vor afecta în etapa de implementare. Aloca timp suficient elaborării și verificării planului de afaceri înainte de a-l înscrie online, întrucât vei avea șanse mai mari de reușită. Ai în vedere și faptul că, cel mai adesea serviciile de consultanță te vor costa mai puțin în perioada decursă până la lansarea Programului. Prețurile pentru asemenea servicii sunt și ele ajustate în funcție de cerere, de data de depunere, de resursele ce trebuie alocate pentru a respecta termenul limită, de numărul de proiecte pe care fiecare firmă de consultanță și l-a setat ca maxim. Astfel, dacă lași pe ultima sută de metri riști să nu mai poți lucra cu un consultant de fonduri cu experiență sau să plătești mai mult serviciile de consultanță.
- Pentru că, așa cum a arătat și ediția din 2017 a Programului, data și ora înscrierii înscrierii – ultimul element de departajare în caz de punctaj egal, CONTEAZĂ! Această afirmație are un impact cu atât mai mare în situația în care ai în vedere să aplici cu mai puțin de 100 de puncte (punctajul maxim ce poate fi obținut prin Program). Ierarhizarea proiectelor, în funcție de toate elementele de departajare se face imediat după finalizarea înscrierilor, însă vor fimii de proiecte ce vor obține același punctaj, vor crea același număr de locuri de muncă, vor achiziționa echipamente tehnologice în valoare de peste 50% din valoare, motiv pentru vor avea, în mod cert întâietate cei care se înscriu în cadrul programului în timp util. Spre exemplu, în 2017, nu au obținut finanțare toate proiectele cu 90 de puncte și 3 locuri de muncă, tocmai din cauza acestui ultim element de departajare.
NU RATA șansa de a avea un proiect câștigător și a demara afacerea pe care o visezi, programul Start-up Nation reprezintă o oportunitate. Orice antreprenor știe cât de mult poate face diferența să ai acces la o finanțare care să îți asigure acces la echipamente performante, să te ajute pentru câteva luni cu costul salariilor și chiriilor.
Articol realizat de expertii in consultanta Start-UP Nation de la www.startupprojects.ro
PS: Intră în contact cu un consultant completând formularul de mai jos:

Director General al unei companii de consultanta de business si fonduri europene, are o experienta de peste 10 ani in accesarea si gestionarea de proiecte prin surse de finantare nerambursabile, fonduri europene si fonduri de cercetare-dezvoltare-inovare și de peste 5 ani în managementul inovației, dezvoltarea și extinderea afacerilor în plan internațional, networking de business și interconectare a mediului de afaceri din România cu entități din Uniunea Europeană.
Având un doctorat în Relații Internaționale și Studii de Securitate, aceasta s-a remarcat și ca expert pe problematici de politică internațională, politici și strategii ale Uniunii Europene, leadership internațional și strategii globale, participând la evenimente internaționale de profil.